טכנולוגיה בחינוך – כלי למידה ויצירה

computer class

 

 

 

 

הטכנולוגיה היא כלי  עבודה ולמידה שמאפשר היום לכל אחד, בכל גיל, מקום וזמן , ליצור כל דבר בתהליך עצמאי. הכל אפשרי, הכל. הילדים יודעים זאת ולכן נמשכים לאש הקידמה . הם מתקשרים בשפת האש והאוויר המהירה בעוד שמערכת החינוך הקיימת מקרטעת הרבה מאחור – בעידן אדמה ומים , כופה עליהם לשנן חומר לימודי שלא רלוונטי להתפתחותם וכלי למידה איטיים כמו כתיבה וקריאה , בעידן שבו המידע עובר ביעילות ובמהירות דרך חוש השמע.

לא רק אינסוף ידע נמצא באינטרנט אלא שפע  כלי עבודה- תוכנות  שבאמצעותן אפשר לתקשר,להתחבר,ליצור,לבנות,להמציא ,ליישם,לפרסם,לצלם, להקליט,לעצב – רעיונות,חומרים,כלים,מידע,שרותים…

כל ילד יכול היום להקליט עצמו -את המהות-המילים  שהוא רוצה להשמיע – באודיו ווידאו ולהפיץ. כל ילד יכול להשמיע קולו כך שיהדהד . הם לא זקוקים לנו שנחנך אותם. הם המורים שלנו. הפרעת הקשב היא שלנו, לא שלהם. עלינו לשמוע אותם ולתת להם את הכלים הטכנולוגיים המתאימים ללמוד וליצור באמצעותם מציאות חדשה. עלינו ללוות את התהליך הלמידה העצמאי שלהם ולא להיות מורים ולהורות להם מה ואיך ללמוד!

ישראל היא אולי מעצמת סטארט-אפ, אז מדוע הקידמה נשארת מחוץ לכיתות במערכת החינוך? כתיבה וקריאה הם כלים של העידן הישן. תדרי התודעה החדשה נצרבים בחוש השמע ולכן כל מערכת החינוך מבזבזת אנרגיה בשיעורי עזר שלא עוזרים , בניסיון לטפח מיומנות בשיעורי שפה שאיננה רלוונטית לילדים. במקום להשקיע בלמידה דרך המחשב – משם נקלט המידע למחשבה ביעילות, כשהילדים חווים את הלמידה כמשחק מאתגר ולא כמטלה קשה ומשעממת לכתוב בכתב יד בשורה במחברת. או לקרוא טכסטים מיושנים שהוכתבו ע"י משרד החינוך, כשמידע אמיתי רחב מעמיק ומעודכן מכל העולם בזמן אמת פרוש בפניהם.

איפה אנחנו ואיפה האור לגויים שנועדנו להיות? ישראל אולי מתקדמת בסטארטאפים אבל כשמדובר בלתת לילדי העתיד את הכלים להצליח בעולם האמיתי – אנחנו הרבה מאחור, ולא מדובר רק בתקציבים. מדובר בשינוי תודעתי והגמשת מסגרות חשיבה, כי תכלס- לכל הילדים יש סמארטפונים או טאבלטים שיכולים לשמש אותם ללמוד אלא בחוקי המערכת האפורים מקצים אותם מחמת חשש שכאילו מאיים על הסמכות המורית. רוצים שהמורה ישלוט בכיתה ולא שהתלמידים והלמידה תהיה במרכז .

שילוב משחקים בחינוך

ככה נראיית כיתת העתיד, טעימה… במהרה בימינו…

Technology in Education: A Future Classroom

 

echnology in Education: A Future Classroom

Introducing Bett2013! תערוכת טכולוגיה בחינוך, לונדון 2013. יעקב הכט מדווח


"הארץ": המהפכה המקוונת: איך יראה החינוך של העתיד?  הכיתות מיושנות, הספרים מיותרים ורכישת המידע יקרה ומסורבלת. רגע לפני שאנחנו נפרדים מהפדגוגיה של פעם – מה יש לחינוך האינטרנטי והטכנולוגי להציע לנו, והאם באמת נמצאה הדרך להכין תלמידים לעולם דינמי מבלי להרוס להם את היצירתיות?


ככה חינוך צריך להיראות בעידן החדש: תלמידים הם חלק מחברת היייטק ולעובדי החברה יש חלק בתוכנית הלימודים. במהרה בימינו גם במחוזותינו. אמן . ותודה ליעקב הכט שמאיר לנו את עולם החלום בניצוצות אור מהעולם האמיתי.

‏יעקב הכט‏: פוליטאה הוא בית ספר דמוקרטי שפועל בסאו פאולו, שהמייחד אותו, שהוא פועל במקביל/בצמוד לחברת סטרט אפ שפועלת באותו מבנה פיזי, רעיוני וארגוני. ושני הארגונים בסימביוזה שמצד אחד התלמידים מעורבים בפעילות בחברת המחשבים (שלאחרונה יצרה פריצת דרך מרתקת בעולם המוזיקה ומצד השני עובדי החברה מעורבים בהפעלת המערכות החינוכיות ב בית הספר….

במכללת אוהלו פתחו יחד עם חברת סטילקייס ואינטל כיתה טכנולוגית ייחודית שנותנת לתלמידים סביבת לימוד חדשנית – כדי לקבל תוצר של שינוי מערכות החינוך, על המורים והמנהלים לעבור שינוי תודעתי בעצמם, ללמוד להשתמש בטכנולוגיה ככלי להרחבת התודעה.


צפו בסרטון » למה משחקי מחשב תורמים ללמידה- ילדים ומשחקים דיגיטליים


9/7/2013 – דייויד קמרון- ראש ממשלת בריטניה  אישר החודש תוכנית לימודים חדשה בביה"ס הכוללת כישורי מחשוב קידוד ותיכנות ברמה גבוהה, עיצוב 3D- תלת מימד, התוכנית מבטלת עיבוד תמלילים בסיסי לטובת משימות תובעניות יותר כמו קידוד והבנת אלגוריתמים. בסוף שלב מפתח 3, תלמידים צריכים להיות מסוגלים להשתמש בשתיים או יותר משפות תכנות, להבין ספרות בינאריות ולהשתמש בכישורים מרובים כדי לבצע פרויקטים יצירתיים. סעיף המחשוב של תכנית הלימודים גם מדגיש כי ברגע שהם מתחילים בית הספר, תלמידים ילמדו על שמירת מידע אישי פרטי. "מדפסות תלת ממדיות תהפוך סטנדרטית בבתי הספר שלנו – טכנולוגיה שמשנה את הכלכלה וייצור משולב.

מתי תתעורר מערכת החינוך במחוזותינו?  אנחנו- המוח היהודי הגאון שאמור להיות אור לגויים ולהוביל את האנושות לעידן חדש בעזרת הטכנולוגיות המתקדמות,תקועים הרבה מאחור עם מערכת שלא מבינה בכלל את חשיבות הטכנולוגיה. גם אם מנהל ביה"ס או ראש עיר יקנו טאבלטים לכל ילד, זה לא יעשה את השינוי כי כל הצוות המחנך חייב לעבור שינוי תודעתי ולהבין את תפקידו החדש של המבוגר- הוא חייב לשחרר את הרצון להוראה ולהבין את תפקידו החדש כמלווה תהליכי למידה עצמאית של הילדים את עצמם. מורים לא יכולים לתת לילדים ידע כי זה הילדים שנועדו להמציא אותו. אנשי הייטק צריכים להנגיש לילדים את שפות התיכנות והקידוד כדי שהילדים יוכלו ליצור שפות חדשות. צוותי החינוך צריכים למזער את הנוכחות שלהם כדי ליצור אווירה שתאפשר לילדים לרכז את המחשבה  במחשב ולא במורה.


ליאור ואריאל: יזמות טכנולוגית לשינוי בית הספר


קבוצות למידה של מורים ותלמידים בפייסבוק  למדתי: אחרי שנאסר על מורים להיות חברים של תלמידיהם בפייסבוק, מעודד משרד החינוך פתיחת קבוצות משותפות למטרות לימודיות. "אם הם שם, גם אני צריכה. זה חלק מהכיתה שלי"


21st Century Skills Culture at High Tech High

 


BETT Show 2012 – Latest Tech for Schools on Display

 


לא זמינים ללמידה – מחקר אוניברסיטת חיפה מגלה:  94% מהתלמידים גולשים בנייד בזמן שיעור

השינוי כבר כאן, אם תרצו ואם לא.  עכשיו צריך רק לעשות שינוי תודעתי ולתת לילדים לגיטימציה לללמוד את המידע שמעניין אותם , בכלים הטכנולוגיים שמדברים בשפתם.

 


 What most schools don't teach

מה שלא מלמדים ברוב ביה"ס- למה שלא נגיד לילדינו?אה,  הם כבר יודעים


צפו בסרטון »אינטל מציגה: בונים גשרים בכיתת העתיד  עידן המחברות והספרים מסתיים. הטכנולוגיה היא כלי הלמידה העתידי.


The Future of Teaching


כיצד מורים משפרים דרכי הוראה על ידי למידה שיטתית בעזרת וידיאו   האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים: היזמה למחקר יישומי בחינוך

הסיפרייה הראשונה בעולם ללא ספרים


צפו בסרטון » 21st Century Skills Culture at High Tech High


 אקדמיית קאהן בעברית


צפו בסרטון » החינוך בעתיד – ישראלה יועד


צפו בסרטון »חינוך העתיד- תקשור תודעת העל

צפו בסרטון » הילקוט הדיגיטלי של מט"ח במדע וטכנולוגיה (משרד החינוך)


צפו בסרטון »מערכת של מיקרוסופט שעוזרת למורה לנהל את הלימיד הוירטואלית שלו עם התלמידים. גאוני. ap launch fahad talk

עבור מפקחת משרד החינוך ומנהלי חינוך בעירייה שאחראיים על הגנים, ליקטתי אוסף קישורים שמבהירים למה המחשב נחוץ כבר בגיל גן ככלי התפתחות תודעתי שקיומי  כמענה לצרכי הילדים לא פחות מארגז החול ומשחקי הקופסא , והרבה יותר…


צפו בסרטון » ילד חמוד מבין בחומרת מחשב


צפו בסרטון » Hatch's iStartSmart System  גננת שעובדת עם תוכנה בשם smart  שמאפשרת לילד גם משחק ולימוד וגם לה מעקב אחרי כל ילד


צפו בסרטון » Mrs. Perry's Kindergarteners on Ooka Island  תוכנה שמאפשרת לגננות/מורים ללוות תהליך למידה עצמאי של הילדים


Smarpr פלטפורמת למידה אדפטיבית מקוונת המכינה לקראת מבחני ידע בכללותם.
מערכת בעלת יכולת ניטור רציף של פעילויות התלמיד בזמן אמת, בעלת יכולת מתקדמת לאבחון וזיהוי מעמיק של צרכי הלימוד של התלמיד על פי מגוון קריטריונים לרבות רמת ידע, מיומנות למידה, קצב לימוד רמת בקיאות ושליטה. מערכת זו מספקת תוכנית למידה אדפטיבית ייחודית לכל תלמיד כך שבפועל נבנית תוכנית לימודים חדשה לחלוטין באמצעות אדפטציה של תכני וחומרי לימוד בהתאם לצרכים הבלעדיים של כל תלמיד. כך, למעשה אין במערכת שני תוכניות לימוד (קורסים) זהים, שכן המערכת בנויה מאינסוף תוכניות לימוד שונות המותאמות לכל תלמיד באופן אינדיבידואלי.
המערכת מקנה פתרון טכנולוגי לשאלה כיצד מערכת לימודים מקוונת מסוגלת לתת "יחס אישי" לכל תלמיד בצורה מותאמת אישית ובכך להביא לאופטומיזציה של מיומנויות הלמידה והבאת כל תלמיד לקצה גבול יכולת למידה ועל ידי כך למקסם את הסתברות התלמיד להשיג את יעדיו ומטרותיו.
המערכת מותאמת לשימוש בכל כלי המדיה הדיגיטליות לרבות- Iphone, Mac, Ipad, Android וכן, גם על ה… מחשב האישי.

 ***


צפו בסרטון » Technion Israel – Hanukkah


 לימוד בעזרת המחשב לילדים – אתר באופן טבעי.  לקט משובח של הרבה קישורים לאתרי למידה מגוונים נמצא בדף(אתר הבית של קהילת משפחות החינוך הביתי) 

***

עושים היסטוריה – ישראל על הטיימליין

 ***
למשל, דף אחד מהסדרה:  עושים היסטוריה – בונים מדינה
 
***
'עושים היסטוריה!' היא פודקסט (תוכנית רדיו) העוסקת במדע, טכנולוגיה והיסטוריה.
***
יעקב הכט: (מייסד ביה"ס הדמוקרטי הראשון בארץ – בחדרה , ויום ערי החינוך) :" השבוע (26/1/2013)  אני יוצא לתערוכת BETT (כנס/תערוכה של טכנולוגיות חינוכיות) בלונדון, לאחרונה רבים שאלים אותי מה קרה לי שאני כל כך מתעניין בטכנולוגיות חינוכיות, הרי בעבר המיקוד שלי היה שונה?
אז התשובה שאני נותן לעצמי ולאחרים, שמאז ומעולם התעניינתי ב"חינוך של המפגש", בחינוך שמאפשר מפגש בין האדם ובין עצמו, ובין האדם לחברה והסביבה. קראתי לחינוך הזה "חינוך דמוקרטי" בהמשך, בהמשך בשנים האחרונות, הרגשתי שמתבהר לי מבנה ה- DNA של הפדגוגיה שעומדת במרכז "החינוך של המפגש" וקראתי לגילוי "פדגוגיה רשתית". בפשטות אומר שזאת פדגוגיה שיתופית (אומנות שיתופי הפעולה) פדגוגיה של "כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם". תחילה, יישמנו את הפדגוגיה הרשתית בשטח (בערי חינוך) ללא כל שימוש בטכנולוגיה. ברגע שהגיעה הטכנולוגיה הרשתית (בעיקר הרשתות החברתיות) בערך בשנת 2008 התגלה לי משהו חדש וממדהים, שהפדגוגיה הרשתית והטכנולוגיה הרשתית הן משלימות, וחיבור ביניהן יוצר הזדמנויות חדשות ומרתקות…לפחות אותי 🙂
***
 ממליצה לצפות בסרטונים נוספים מעירים ומאירים בפוסטים:
 
 
 

Yahoo Buys 17-Year-Old's News App Summly for $30M  

יאהו קנתה מבחור בן 17 סטרטאפ ב30 מליון דולר..וידאו של ניק, יזם מגיל 15 בתחום.


This teen designed 20 second cell phone charger   

בת 18 ,  Eesha Khare , שתיכנתה שבב שמאפשר להטעין את הטלפון הסלולרי במשך 30 שניות

The Near Future. Ready for Anything

The Near Future. Ready for Anything.

5 תגובות בנושא “טכנולוגיה בחינוך – כלי למידה ויצירה”

  1. מעניין העניין הזה-אם אני אנושי בהקלדת קוד.
    כיצד ניתן לאתר תקשרורים חדשים באתר -תודעת העל.
    באתר -אור ואהבה, פונים ל-מה חדש.
    באתר -ליאורה בירנבאום, מופיעים כל התקשורים לפי הסדר.
    ארז אמירי

    1. שלום ארז

      אני אישית אינני מתקשרת את מידעי תודעת העל אלא רק מנגישה אותם ללמידה.

      אתר שינוי תודעתי לא מפרסם את כל התיקשורים של תודעת העל. אלו נגישים רק עבור תלמידי הקורס המלא של מידעי תודעת העל. כן משולבים בתוך כל פוסט – לפי נושאים התיקשורים הרלוונטיים. תדוג לך נושא שמעניין אותך (יש רשימת נושאים בסיידבר – לחיצה על+ פותחת את כל הרשימה.
      בדף הבית יש גם כדה"א – עמידה עם העכבר על כל אחד מחלקי הפאזל פותחת את רשימת כל הנושאים. כרגע יש לי תקלה זמנית באנימציה אז זה לא עובד משום מה… , מקווה שזה יסודר מחר מחרתיים.

      בדף ערוץ סרטוני תודעת העל יש ריכוז של כל התיקשורים שנמצאים ברשת – תגלגל למטה לערוץ של זאב אבירז
      (כפי שאמרתי, זה רק חלק קטן מאד מכל התיקשורים שאת כולם אפשר לשמוע רק מי שתלמיד מהמניין)

      1. נעמה שלום. תודה על התגובה המידית. האם אפשר לשמוע את דעתך על עניין אישי מבלי שיפורסם ברשת? תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *