דואוקרטיה

דואוקרטיה

דואוקרטיה – מערך חברתי : סוג/דרך התנהלות בחברה שבה אנשים עצמאיים בוחרים לקחת אחריות אישית על הבחירות  שלהם: איזו משימה/אתגר/תפקיד הם רוצים לקחת על עצמם מרצון ובחירה חופשית, ולא משאירים אותה בידי נציגי ציבור שנבחרים לשלטון. אנחנו הציבור.זה בידיים שלנו. ליתר דיוק – בראש שלנו . שם הכל מתחיל – בבחירה התודעתית. היא נעשתה הרבה לפני שנולדנו והתגלמנו לגוף פיזי. הנשמה שלנו לפני רדתה לעולם הזה , בחרה תסריט והתחייבה לממש ייעוד מסויים. זה מה שנקרא "הכל צפוי" . הרשות הנתונה-זכות הבחירה היא רק לגבי הדרך איך לממש את החתימה שכבר כתובה מראש.

הרשות הנתונה – זכות הבחירה 

דואוקרטיה זו הדרך לנהל מערכת בחירות בעידן החדש: כזו שאנשים בה בוחרים את העבודה שהם רוצים לעשות בעצמם, בלי לחכות שמישהו יבחר בהם לתפקיד רשמי .

רשות זה משהו שבוחרים לקחת ולא משהו שצריכים לקבל עליו רשות מאחרים. מאושר הוא מי שמאשר את הבחירות של עצמו בעצמו 

המהפכה האמיתית איננה החלפת מפלגה בשלטון. זה לא שהעם אמור לשלוט במקום פוליטיקאים בממשלה . אף אחד לא אמור לשלוט ולמשול באף אחד. במקום להתפלג למפלגות , מוטב שנתאחד סביב רעיון- אידאה שמעודדת כל אחד להיות מנהיג 

עצמאות, אחריות אישית ושיתוף פעולה , לא שליטה !!!  שליטה ושלטון- לא רוצים שישלטו בכם? תלמדו לשלוט באנרגיה שלכם

דמוקרטיה OUT  > דואוקרטיה IN 

התנהלות האנושות בעידן החדש מבוססת על אש (רצון עצמאי חופשי) ואוויר(הבנת הסיבה לבחירה) 

עידן ישן: חייב=אדמה , צריך=מים
עידן חדש: רוצה=אש , בוחר=אוויר

בעידן הישן אנשים עבדו בשביל פרנסה מתוך הנחת יסוד ש "חייבים" (אדמה ) או כי אמרו להם (מים) . בעידן החדש  מה שמניע אנשים לעבודה זה רצון חופשי (אש) והבנת הסיבה לבחירה (אוויר)

המניע של אנשים בחברה דואוקרטית לעשות מה שהם עושים הוא רצון פנימי- יוזמה עצמאית לנקוט פעולה ולקחת על עצמך תפקיד/משימה לביצוע , מבחירה חופשית ובהתנדבות ולא כהכתבה/הנחיה /הוראה של סמכות חיצונית עם הרשאה חוקית מטעם ממסד או רשות ממשלתית/דתית כזו או אחרת. ללא דרישה או ציפייה לתשלום כספי,פרסום, הכרה-הוקרה או כל תמורה  אחרת.

עבודה  אמיתית איננה זו שמשלמים לך עליה או זו שמשתלמת לך, אלא זו שמשלימה את מערך ההתנסויות שהנשמה שלך בחרה לממש, זו שאתה חש שלם עם עצמך כשאתה עושה אותה בלי קשר לתמורה שאתה מקבל / לא מקבל מאחרים : תואר כבוד, הסמכה משפטית, תשלום כספי, מעמד 

חברה  ללא  מדינה

התפרקות הסדר הישן> כאוס> אנרכיה> דואוקרטיה : הסדר., החדש

רוב האנושות שחיה בתודעת אדמה ומים חוששת מהיום שבו תהיה קריסת מערכות  וכשלא יהיה שלטון שינהל את האנשים ואת התקציב האישי והלאומי ולא יהיה גוף ממשלתי שימשול  בחברה ובחברים בה ,תהיה אנרכיה – שכל אחד עושה מה שהוא רוצה. כאוס יהיה שלב מעבר ביניים זמני עד שייווצר סדר  חדש .

  אנרכיה  היא תפיסה תודעתית שרואה בחברה האנושית, כזו שיכולה וראוי שתתקיים ותפעל ללא  גוף שלטון ריכוזי ממשלה/ארגון/מוסד/עסק/חברה/עמותה/ועד מנהל  שמכתיבים עמדות- דעות והוראות פעולה בכפייה  ולוקחים לעצמם זכות להיות אוטוריטה מוסמכת בלעדית לקבלת החלטות מתוקף חוק.

כל אחת ואחד מאיתנו הוא חלק פאזל  מהתמונה השלמה . כשאנחנו משלימים את החלק הייחודי שלמו נולדנו-נועדנו ומגשימים את  הייעוד  , אנחנו מפתחים את עצמנו ובכך תורמים להתפתחות התודעה הכוללת. שיתופי פעולה נרקמים בין אנשים עצמאיים  שלוקחים אחריות כל אחת בתחומו , מתוך הבנה ש הכל אחד, כולנו מחוברים לרשת אנרגטית אחת . כולנו כאן לאותה מטרה :  לפתח את המתנה שקיבלנו כדי לתת  לעולם , ולתרום לטובת ההתפתחות הכוללת מכישורינו, מהידע , מהמיומניות, המשאבים שברשותנו

 

איך חברות ללא היררכיה מנהלות עצמן 

 How Companies Without Hierarchy Manage Themselves

עסק משגשג ללא ניהול היררכי פועל לפי כמה עקרונות:

  • ניהול משימות ולא אנשים :   המשימות מתפרקות ומופצות באופן רשמי בקרב עובדים קבועים.
  • שקיפות ואחריות- ערכים מקודשים –  ערכי הביצועים של כולם מפורסמים וכל אחד יכול לדרוש דין וחשבון לאיש על ביצועיו.
  • כולם מקבלים החלטות, אך לא כולם מעורבים בכל החלטה: העובדים חופשיים לקבל החלטות לגבי עבודתם מבלי להתייעץ עם "ממונים/סמכות גבוהה" (אין כזו). החלטות מתקבלות בצורה מבוזרת
  • לא הרוב קובע אלא מי שבחר לקחת אחריות על המשימה 

אנשי אש  הם הראשונים לבחור בהתנהלות דואוקרטית כי הם  עושים מה שהם עושים מתוך להט ליצירה עצמאית מתוך ידיעה פנימית , מתשוקה שבוערת בנשמתם והם לא יכולים שלא.

מידברן   MIDBRAIN דואוקרטיה  

התנהלות דואוקרטית נהוגה בקהילת מידברן שבה חלק מחברי הקהילה בוחרים במה הם רוצים להשתתף בלי לחכות שגוף/ארגון/ועד מנהל/עמותה יאמרו להם מה לעשות או יאשרו את בחירותיהם. (אני מסייגת דברי וכותבת חלק משום שנכון להיום, ארגון ארוע מידברן  מתנהל דרך עמותה  שעמדותיה- דעותיה בעלות אופי של נוקשות תפיסתית וקיבעון מחשבתי כמו רבים ממוסדות המדינה בעולם הדיפולט האדמתי.  רק קומץ ברנרים  מתוך קהילת הברן הישראלית משתתף בניסוי מערכת הדואוקרטיה שמתקיים כבר השנה השניה בארוע ברנרות doocrate

 במשפט אחד: רוצה שמשהו יקרה? תעשה/י אותו! 

ומה קורה אם אף אחד לא רוצה לעשות משהו שצריך/חייבים? אז הוא לא קורה . משמע שלא חייבים אותו

דוגמה

30 אנשים הולכים לאירוע ברן ומקימים מחנה ביחד. ליאת שואלת בקבוצת הפייסבוק של המחנה, “אולי נארגן ארוחות משותפות, נבשל ונאכל ביחד?” אחרים אומרים “בטח, אני אשתתף” או “אני יכול להכין פויקה בשישי בערב” (או, לעתים, אף אחד לא עונה!). מהר מאוד ליאת מתחילה להתקשר לחברי המחנה ומבקשת לשאול סירים ומחבתות, מפרסמת תפריטים יומיים, בודקת מה כל אחד אוהב לאכול, אוספת כסף לאוכל ומארגנת קניות בשוק. בזמן האירוע, היא מארגנת תורנויות בישול וניקיון ודואגת שדברים יתבצעו ויתנהלו כמו שצריך.
ואז יגיע חבר מחנה חדש ויגיד “ואו, למה ליאת מחליטה מה נאכל ומי עושה מה? מי מינה אותה?” וחבר מחנה אחר, חכם ומנוסה יותר יגיד, “זו דואוקרטיה. אם אתה חושב שאתה יכול לעשות את מה שליאת עושה, ואתה רוצה לעשות את זה, אז תעשה! היא בטח תשמח. אם לא, אל תתלונן כי אז היא תפסיק לעבוד כל כך קשה ולא יהיה לנו מה לאכול!”

דואוקרטיה מתפתחת ספונטנית בקבוצות המאופיינות ב:

  • סיכונים נמוכים – אם משימה כלשהי לא נעשית, או נעשית גרוע, זהו לא מצב של חיים או מוות
  • סמכות אינה נכפית
  • ישנה עבודה רבה – יש הרבה משימות לעשות, והרבה אנשים לעשותן
  • מאמץ מתוגמל בהכרה
  • תרבות של השתתפות – כל חבר בקהילה מרגיש זכות וחובה לקחת אחריות

ניגודים

  • דמוקרטיה – לכל אחד יש אמירה לגבי מה צריך לעשות.
  • דואוקרטיה, כולם עושים משימות שהם רואים לנכון, ללא משוב מכל אחד. כל מי שעושה את התפקיד מקבל אותו, ללא קשר למומחיות או להכשרה.
  • מריטוקרטיה, האנשים המוכשרים ביותר לתפקיד נבחרים אליו.

סכנות

  • התלהבות – אנשים יכולים להיקשר יותר מדי למערכת הדואוקרטית ולהתנדב ליותר מדי תפקידים/משימות.
  • שחיקה – בהמשך להתלהבות, יגיע השלב בו האדם יקלוט שהוא התנדב ליותר מדי תפקידים ומשימות ויכיר בכך שאין לו די זמן לעשות אותם. ואז…
  • תסכול – לחלק מהאנשים אין את הזמן או את היכולות לעשות משהו, אבל יש להם מומחיות (אמיתית או מדומיינת). בדואוקרטיה, הם עלולים לחוש כאילו הדברים יוצאים מכלל שליטה וזה עלול להביא לתסכול.
  • עריצות – אדם שתוך כדי עשייה הגיע לשליטה במערכת מאוד חיונית, הכוח יכול לעלות לו לראש ולדרוש תגמול והוקרה על העבודה שלו.
  • צדק מנהלי – דואוקרטיה לא תמיד מוגדרת בפירוש, כך שיש מגוון דעות לגבי מה הוגן וצודק.
  • טינה – אם רק חלק קטן מהמשתתפים בקהילה לוקחים חלק בעשייה של עבודות קשות, הם יכולים לנטור טינה לאחרים שלא לוקחים אחריות.
  • קדוש מעונה – לחלק מהאנשים יש צורך פסיכולוגי לעבוד ללא הרף רוב הזמן, אולי כי הם מחפשים סבל מתוך רצון למחילה. בדואוקרטיה, אנשים כאלו נוטים לקחת יותר אחריות ולפעמים כופים כללים נוקשים על אחרים.
  • שאננות – אם חלק קטן מהאנשים עושים את העבודה, האחרים הופכים לשאננים ומתעלמים ממשימות חדשות בתואנה ש“מישהו אחר יעשה זאת”.
  • הדרה חברתית – אנשים שלא יכולים לעשות דברים, או שבוחרים לא לעשות דברים, לעיתים קרובות נדחקים לשוליים בעת קבלת החלטות.
  • הצטברות של 'שיט' – פעילות מבוזרת ותקשורת חלקית עלולות ליצור מטען רגשי שלילי שגורם לנזק.

התנהלות טכנית ותכנית עם מערכת הדואוקרטיה 

המערכת פתוחה לכולם להרשמה אבל מוגבלת בדדליין לזמן מסויים, כך שרק הראשונים  שמצטרפים ולוקחים אחריות  ויודעים בוודאות איך מתנהלים במערכת כזו – נרשמים ורושמים משימות- גם לעצמם וגם לאחרים. בשלב כולשהו, יכולים להצטרף למערכת לראות את כל המשימות ולבחור מתוכן , אך לא להוסיף משימות חדשות .

Reinventing Organizations  ארגון מחדש של ארגונים

 

 

 

(באנגלית do-ocracy)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *