למידה IN חינוך OUT

למידה אמיתית היא זו שבחרת ללמוד וללמד את עצמך בעצמך מתוכך (IN) ולא ממקור מחנך חיצוני(OUT) , במרחב חופשי ופתוח לביטוי ויצירה. מה שעושים בביה"ס זו הוראה וחינוך, דרישה לשנן ידע,לא למידה. בית שלומדים בו מספר…פאסה משהו…ללמוד מספר שהודפס על דפי נייר שלא משתנים משך כל השנה או כמה שנים ואם כן אז רק באישור מפקחי משרד החינוך, זה…. למה? למה לא להתעדכן אונליין בכל שניה במה חדש באוויר?  ותארו לכם מרחב שמאפשר להם לעשות את זה תוך כדי תנועה… אז כן, יש גם כזה.. כאן ועכשיו. למידה בתנועה יצמצמו את מאגרי המידע שלהם כשכל הרשת פתוחה בפניהם ללמוד מכל העולם , לדגום את המידע שהם בוחרים , זה שמסקרן ומעניין אותם, זה שרלוונטי לתהליכי ההתפתחות האישית שלהם.  למה להגביל את הילדים ללימודי "ליבה" חובה כשהליבה של נשמתם כמהה ללמוד מכל דבר שזז בסביבתם הוירטואלית או הפיזית בקהילה שבה הם פעילים?למה לא לאפשר לילד לבחור מיהו מורה דרך שמדוייק עבורו ללמוד ממנו  וחשוב מכך: לתכנת את המציאות שלו בעצמו:

ילדים יצרני טכנולוגיה.  רק הילד יודע מה המידע שמדוייק עבורו לדעת. לכן מוטב תמיד לשאול אותו : ילד, מה דעתך? 

למידה עצמאית מותאמת אישיות – שיעורי מתמטיקה פרטיים אונליין

חינוך זו מילה שמייצגת גישה שזמנה עבר. ילדי האש והאוויר בעידן החדש לא צריכים שיחנכו אותם. הם כאן כדי ללמוד וללמד את עצמם בעצמם ולהיות מורים להוריהם , "לעשות להם ביה"ס" …. אחריות הורית? ילדים עצמאיים

 

בבית ספר אחד בעתלית, 330 תלמידים לומדים בחלל אחד פתוח — ללא המולה

https://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.7182877?fbclid=IwAR3DooMdEeo97psKDF3AT7wJJrgy0uVGXe_FZjEdXlWhltpSkgDyhM8A4Jw

בשיתוף פעולה בין הורים שביקשו שינוי ורשות מקומית שנענתה לאתגר, נפתח בעתלית בית ספר שבו ויתרו על חלוקה לכיתות בהתאם לגיל ושיעורים באורך קבוע, ובחרו במקום במרחב מאוחד לכולם ותוכנית לימודים אישית

×

יש הורים שכבר מבינים את מגמת השינויים ובוחרים לקחת אחריות  ולאפשר לילדיהם ללמוד בחינוך ביתי . אפשר לקרוא על אופן מימוש האפשרות הזו באתר באופן טבעי> חינוך ביתי 

יש ילדעים שכבר מבינים  שבמקום ללמוד במסגרת שסוגרת עליהם עם ריטלין  , בוחרים לקחת אחריות אישית על תהליכי הלמידה העצמאיים שלהם. אחרים בוחרים ב למידה בתנועה

יש רבים שפועלים ל שינוי בחינוך אלא שזהו בזבוז אנרגטי משום שהמערכת נועדה ממילא להתכלות בתהליך כולל של   התפרקות מסגרות חשיבה יתגמשו בהדרגה כל דרכי ההתנהלות האנושית הישנות ,עד שיתפוגגו . לא ניתן לעולם ליישר דף שהתקמט, אנחנו כאן כדי לברוא עולם חדש, עם כללי משחק חדשים , דף חדש.  תקשיבו לילדעים, הם נולדים יודעים ! הילד יודע מה הוא אומר

מורה ביקשה רעיון לעיצוב הכניסה לביהס לשנה הבאה. זו ההצעה שלי :

ככה עושים את זה : מכשירים ילדעים לשחק , לא מחנכים אותם ללמוד

A School for LARPing

Nearly all of the classes at this boarding school are taught like you're playing Dungeons & Dragons. Even math.

Posted by AJ+ on Thursday, April 27, 2017

*

"מי גאון" : חשיבה יצירתית אצל ילדעים . יש להם את זה , איך אומר הילד בסרטון: "זה פשוט נדלק לי בראש". הורים ומורים – בחיית אל תפריעו
*
*
*

הבינה המלאכותית מפרקת סוף סוף את המבנה המיושן של מערכת החינוך: למידה אישית ורב־גילית – בלי כיתות, שיעורי בית או תעודות – שמנוהלת על ידי אלגוריתמים ואינטליגנציה מלאכותית במקום מורים מאיצה את תהליכי הלימוד
*.
אוניברסיטת קאהן ללימודים אונליין לילדעים בכל גיל

*
קבוצת פייסבוק למידה IN חינוך OUT

ביה"ס שלומדים בו שיעורי אינטויציה: ראייה פנימית על חושית בעיניים עצומות 

בנורבגיה מכניסים גיימינג ללימודים

דני לסרי: חינוך מחתרתי לא מבקש להציל את החינוך – רק את הילדים.

.כנס IDEC  כנס חדרה בינל,א ליזמות חינוכית וחינוך דמוקרטי .

כנס חדרה ליזמות חינוכית חלוציות זה כאן

 

סוגאטה מיטרה ב האקתון השאלות הגדולות בכנס IDEC : התשובה לשאלה :"איך ייראה בי”ס שעוסק בשאלות שאין לנו עליהן תשובות מראש" היא אצל הילדעים. תפקיד המורה להפנות את השאלה לילד שימצא=ימציא את המענה , בהסתמך על שני דברים: איפה הוא נמצא ואיפה הוא רוצה להיות

 

מודל בת הים לחינוך אישי 

 

דקה 5.10 בסרטון: הילד נשאל בתהליך 5 שאלות:

1. מאיפה באתי
2.מי אני היום-מה המיוחדות שלי
3.לאן אני הולך-הצבת מטרות
4. מדדים-איך אדע שהגעתי ליעד,לייעוד
55.איך אני מגיע לשם-את מי אני רותם שיעזור לי להגיע לשם

The Independent Project 

מה קורה כשנותנים לתלמידים נושרים בביה"ס רגיל לנהל כתה בעצמם.

 

מסקנות של אבא שהוא גם מנהל מורה ותלמיד, מסיור במערכת החינוך בפינלנד. השראה.

חינוך בפינלנד הטוב בעולם

 

מה הופך את פינלנד למובילת חינוך עולמית? : חופש .  גם למורים וגם לילדעים.

יעקב הכט בביקור בסאמרהיל: סמרהיל היה וישאר בעיני סמל לחיפוש אחרי דרכים אמיצות לאפשר חופש  בחינוך.

סאמרהיל

 *

ככה נראה ביה"ס שהקמתי  >  יסודות

takzir-yesodot

שיעור חשבון יצירתי ללימוד שברים

נשימות ומדיטציה במקום עונשים בביה"ס

כשמקשיבים לך אינך צריך לצעוק

גן יער במצפה רמון – ביה"ס בטבע, לא קירות 

This amazing girl mastered dubstep dancing by just using YouTube

למידה בעידן החדש מתבצעת דרך האינטרנט ולא מספרים בכתה: הקשיבו טוב טוב לילדה הזו שמסבירה איך לימדה את עצמה בעצמה לרקוד- אז מה אם זה לא היסטוריה של ימי הבינים זה לא נחשב למידה?

 

האוניברסיטה של Reddit : הקהילה האינטרנטית שנותנת קורסים כמעט בכל תחום וללא תשלום. הרעיון שעליו מתבסס האתר הוא שיתוף חופשי של אינטלקטואל והפצה ברבים של ידע. חשוב להבהיר, זוהי לא אוניברסיטה המוכרת באופן רשמי ואי אפשר להוציא בה תואר או תעודה. אבל הקורסים המועברים בה הם ברמה גבוהה מאוד, אקדמית ברוב המקרים.

קיימות שתי דרכים לממש את עצמכם באתר. הראשונה היא לקחת קורסים, כמה שיותר ובחינם. בין היתר תמצאו באוניברסיטה קורסים בצילום, תכנות מחשבים, מוזיקה, פסיכולוגיה, שפות ועוד. המבנה של האתר מאפשר לכם לבנות תכנית לימודים אישית ולהתקדם לפי הקצב שנוח לכם. הקורסים מתקיימים אונליין כמובן, וניתן להיכנס וללמוד מתי שנוח לכם ומכל מקום. יחד עם זאת, הקורסים מועברים בידי מורים אמיתיים, כלומר אלו הם לא בהכרח רק הרצאות וידיאו או עמודי טקסט, אלא קיים יחס אישי וקשר ישיר בין המרצים לבין הסטודנטים בקורסים.

האופציה השנייה שעומדת לרשותכם היא להעביר קורס. אם אתם מומחים בתחום מסוים ומעוניינים לתרום מזמנכם לטובת הקהילה או לחלוק את המומחיות שלכם בתחום ספציפי, אתם יכולים להירשם כמרצים ולבנות תכנית לימודים. עם התפוצה של Reddit, זה לא משנה כמה איזוטרי התחום שבו אתם רוצים להעביר קורס, מישהו ירצה ללמוד מכם.

יותר מ-300 סרטי תעודה שיציתו את הסקרנות שלכם :

DIY Genius, פלטפורמה שמטרתה לשמש חלופה למקורות הידע הממוסדיים כדי לאפשר צמיחה מקצועית ואישית המותאמת לתנאי החיים במאה ה-21.
אז מה יש בספריית הוידאו הזאת? 310 סרטי תעודה שלוקטו כדי לעורר מחשבה, לשבור מוסכמות ולהציע חלופה תרבותית ומרחיבת דעת.

מנהל ביה"ס בסינגפור שלח להורי התלמידים את ההבנות החשובות האלו לפני המבחן של ילדיהם, כדי שלא ישכחו מה חשוב באמת ללמוד

כולנו רשת אנרגטית אחת. התפתחות של האחד  נועדה לקדם את התפתחות האחר ולא להתחרות בו או לבוא על חשבונו,להגביל את חופש היצירה שלו ,לפגוע או לגזול ממערך האנרגיות שלו.

כל התפתחות, גם אם  נתפשת כשלילית לכאורה, תורמת להתפתחות האחר, העולם והבריאה כולה. הכל בתואם. ככל שאנחנו לומדים להבין את עולם הסיבות הגבוה- למה דברים קורים כמו שהם קורים, אנחנו יכולים לחוות את חיינו בקלילות ועם השלמה של היותנו מי שאנו, עם המערך האנרגטי שמדוייק עבורנו,ללא צורך להשוותו לעומת האחר ולהתחרות על משאבים. לכל אחד מאיתנו צרכים שונים ומטרות ניסוי שונות ולכן גם מימון אנרגטי שונה. מתוך כך אפשר להבין שכל אחד מאיתנו צריך ללמוד ידע אחר.

מערכת החינוך הממוסדת-הממלכתית  בעולמנו מכתיבה את אותם תכנים לכל התלמידים שנדרשים להגיע לאותם הישגים באותם מקצועות.  הרי זה אבסורד. זהו  בזבוז אנרגטי של זמן איכות שהיה אמור להיות מושקע בתכנים  המדוייקים שרלוונטיים להתפתחות התלמיד.

education-system

מערכות הלמידה החדשות מאפשרות לכל תלמיד ללמוד את הידע הייחודי שרלוונטי להתפתחות שלו ונותנות מענים שונים לכל תלמיד ע"פ צרכיו. תפקיד המורה איננו להורות ידע אחיד לכל הכיתה אלא ללוות את תהליך הלמידה העצמאי של כל תלמיד ע"פ תוכנית אישית שמותאמת לתחומי העניין שבו עוסק ולקצב ההתפתחות הייחודי לו.

hiperactiv classככה נראיית כתת ילדעים עם אתגרי קשב וריכוז בקריית מלאכי: מרחב למידה שמאפשר חופש תנועה עצמאי.

 

 

ככה ילדעים לומדים מתמטיקה 5 יחידות ב 5 דקות , עצמאית, אונליין ברשת

Dear Teachers…ילדים מלמדים את המורה שיעור חשוב 

 

נער בחינוך ביתי מסביר ב TED מה זה hackschool – להיות האקר בתחום שאתה אוהב, לאו דווקא במחשבים. הרצאה ששווה להקשיב ולהפנים כל מילה בה. השינוי שאתם כמהים לראות במערכת החינוך יתהווה במציאות הגשמית רק אחרי שתעשו שינוי תודעתי ותלמדו להקשיב לילדים שלכם,לקול הילד הפנימי שבכם. הם יודעים מה הם רוצים (אש) ומבינים את הסיבה הגבוהה (אוויר) שבשבילה הם כאן: לפרק את מסגרות החשיבה וההתנהלות הישנות, לפרוץ את הקודים של המערכות הישנות ולתכנת חדשות, מתוך הבנות חדשות המבוססות על ידע חדש ולא על חומר לימוד מיושן שמשרד החינוך החליט שנכון לכל הילדים לשנן

 

not-a-girl-chair

 

 

 

 

 

 

 

 

we-learn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  This Will Revolutionize Educationסרטון מבריק . שתי נקודות  חשובות עבורנו להפנים- גם כמורים וגם כתלמידים:

1. התפקיד הכי חשוב של מורה זה לתת לילד להבין את חשיבות תהליך הלמידה הפנימי שלו את עצמו בעצמו., לעודד אותו לחשוב, לשאול, לדמיין,לחקור,להטיל ספק,לרצות לדעת, כשהמורה- מראה רק איכפתיות אישית מתהליך הלמידה ולא מורה-מלמד מה ואיך ללמוד.

2. ההבדל בין evolution ל revolution הוא בבחירה התודעתית של הילד מה ללמוד ולא בסוגי הטכנולוגיה שמשתמשים בה כעזרי לימוד, מתקדמים ככל שיהיו- הם לא אלו שיוצארים למידה משמעותית. לפעמים זה ההיפך. כי סרטון אנימציה שמועבר אונליין ישירות מהמחשב למחשבה, כזה שמראה במדוייק איך דברים פועלים- משבש את יכולת הדימיון החופשי של הילד לראות את מה שהוא מבין דרך עיניו שלו

כתב היד נעלם: 20% מהנוער לא משתמש בעט. מחקר בבריטניה: חמישית מבני הנוער משתמשים בעט פעם בחודשיים לכל היותר, למחציתם אין דפי כתיבה. מ-2016: פינלנד תלמד הקלדה ולא כתב יד. ברנרד שו: "בילדותי נאלצתי לקטוע את לימודיי בשביל ללכת לבית הספר".

סלמאן חאן: הבה נשתמש בוידאו כדי להמציא מחדש את החינוך

 

אקדמיית קאהן – בעברית! שיעורים בכל התחומים בחינם וברשת

 

בתי ספר חדשניים
סביבת למידה שמאפשרת מרחב נוחות וחופש יצירה עצמאי לילדעים ללמוד בדרכם.

כיתת נבחרת

כיתת נבחרת – יוצרת כיתת ביחד ישראלי – כיתה בה כל תלמיד הוא גם מורה
וביחד מקדמים את הישגי הכיתה (בתחום החברתי והתוכני). כיתה שמצד אחד יונקת את שורשיה מעומק של אלפיים שנות למידה ב-"חברותא" ומצד שני יוצרת חווית ביחד של "קבוצת כדורגל".
כיתות הנבחרת פועלות בהצלחה בבתי ספר רבים ברחבי הארץ ובימים אלה גם בתי ספר בעולם מאמצים את "החדשנות הישראלית". מורות שמלמדות/מאמנות בדרך זו מתארות שלאחר שהתנסו בכך הן לא יכולות לחזור ללמד בדרך בה לימדו בעבר.
מצרף רשמים מביקור בכיתת נבחרת המתמטיקה בבית ספר גאון הירדן דרכא שבעמק המעיינות:
כבר בכניסה לכיתה נגלה לעיננו עולם אחר. גם המראה וגם הצליל היו שונים. סביב שולחנות עגולים ישבו או רכנו או עמדו ילדים ולמדו ביחד. חלקם התרכזו בקבוצות קטנות ליד הלוחות התלויים על הקירות. אין לוח אחד כי אם כמה, אין שולחן מורה, לא ידוע מה קדימה ומה אחורה. והצליל, אולי ההבדל המשמעותי ביותר בין הכיתה הזו לכיתות אחרות – צליל של שיח חברים נינוח, של דיבור רגוע ושקט, מן נהם ערני אך לא מחריש אזנים.
ציטוטים משיחה עם תלמידי הנבחרת:
"ככה אני לא לבד, גם כשקשה לי, גם כשלא הולך"
"המטרה המשותפת שלנו היא להגיע ללימוד חמש יחידות בשנה הבאה"
"השבוע הסיסמוגרף שלנו פחות טוב. לפני זה היינו כל הזמן בעלייה. צריכים לבדוק מה קרה ואיך אפשר לעזור לאלה שקשה להם"
המורה: "קיים קושי עם המובילים. חלקם לא מבינים מה ירוויחו מהנבחרת. הם הרי מסתדרים לבד. ובכל זאת (מצביעה על ילד המלמד שניים אחרים ליד הלוח) זה אחד המצטיינים שלנו. מאז שהתרצה והתחיל ללמד אחרים, הוא מרגיש כחלק חיוני מהקבוצה ומדווח על סיפוק עמוק ותחושה טובה המלווים את לימוד המתימטיקה עבורו. הוא מראה מחויבות ל'תלמידיו' וחש ערב להצלחתם"

מחקר חדש מגלה שכל הגישה ביחס לילדים עם ADHD הייתה שגויה לחלוטין : ד"ר מארק רפפורט מוכיח במחקרו: תנועתיות פיזית היא קריטית לדרך שבה ילדים עם הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות מעבדים מידע ופותרים בעיות.

Blue Man Group

 

כך הופכים בי"ס כושל בדרום ת"א לעילית חינוכית

את היום מתחילים במדיטציה, פעמיים בשבוע מתכנסים למעגל הקשבה, ובכיתות ה'-ו' לומדים ריקודים סלוניים ■ כך הפך תל חי, בית-ספר משכונה קשה בדרום תל-אביב, לאחד מ-3 בתי-הספר היסודיים הטובים בארץ

Flexible Classrooms: Providing the Learning Environment That Kids Need

 

 

 ליאור ואריאל – יזמי טכנולוגיה לשינוי בתי הספר 

 

 21st Century Skills Culture

 

איך יראו חיינו בעוד 5 שנים בעזרת הטכנולוגיה:

Personalized Learning: 5 Future Technology Predictions from IBM

 

Wooranna Park Primary School – Collaborative Learning

 

If students designed their own schools…

 

 בתי הספר הכי מדליקים בעולם צגי מחשב ענקיים שמקרינים נוף מרהיב במקום חלונות, כיתות בהשראת אליס בארץ הפלאות, צבעים וצורות שמפתחים את הדמיון, ובית ספר שלם שנכנס לתוך מערה אחת. בעולם לא מסתפקים בוועדת קישוט שתצבע את הקירות, ובמדינות שונות מעצבים בתי ספר שיהפכו את הלימודים לחוויה כיפית ומהנה

The Flipped Classroom

 

הכיתה ההפוכה –  מודל לפיו הילדים לומדים בבית ובכתה נעשה רק עיבוד החומר,דיון ושאלות – טוב, אבל לא מספיק

סל"ע – ככה לוקחים אחריות ובוראים מציאות: הורים הקימו רשת ביה"ס ציבוריים בארה"ב- לילדים ללמוד עברית בחינם. לא מחכים לפוליטיקאים שיעשו שלום. מוטב ללמד את הילדים לשיר:"עוד יבוא שלום עלינו" וזה כבר יעשה את העבודה. ישראלי נטו, ללא שום קשר לדת . הילדים האלו הם השגרירים הכי טובים שלנו. למה שאנשים ירצו שילדיהם ילמדו בעברית על ישראל? כי יצא לנו שם של אנשים שמשקיעים בילדים שלהם והבינו שישתלם לילדים האלו ללמוד שפה שתהפוך לבינל"א . אור לגויים אמרנו? אנחנו בדרך…

The Summit Learning Program: An Overview

 

בתי ספר נכחדים

Don't Stay in School

 

 

בני נוער- עזבנו את ביה"ס כדי ללמוד

סלפי ישראל 4 : לא בבית ספרנו – כתבה טובה  בערוץ 10 על מה שלא עובד במערכת החינוך (רמז: הבעיה היא לא כסף)

הכירו את המורים שהחליטו למרוד במערכת החינוך המסורתית  הנה ניצנים לשינוי …

נער שלא מתקבל ללימודים  מחליט לפתוח מכללה בעצמו שבה התלמידים הם המורים של עצמם

*

בסלונה מכתב של מורה שהתפטרה: "החינוך בבית הספר כפי שאני רואה אותו היום מעודד צייתנות, פסיביות, תחרותיות, שאיפה לתעודות וציונים במקום שאיפה לדעת. הוא מלמד את תלמידיו הישרדות. הוא מדכא אחריות, שנובעת בהכרח מתוך בחירה חופשית, הוא מדכא את הסקרנות האישית כשאינה עולה בקנה אחד עם נושא השיעור, הוא מדכא עבודת צוות ומציאת פתרונות משותפים, הוא מדכא יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה ולמידה אמיתית.

 

ילדים מדברים נגד ביה"ס

מה למדתי בבית הספר?

למדתי בשיעור מתמטיקה שאפשר לפתור משוואות ב-2 נעלמים! הבעיה היא שאני לא כל כך זוכר איך עושים את זה…

למדתי בשיעור היסטוריה על הסכם ריבנטרופ מולטוב! אני פשוט לא כל-כך זוכר בין מי למי הוא היה, ומתי, ועל מה היה ההסכם…

למדתי בשיעור אזרחות על הגישות השונות למדינה ריבונית! אני אפילו זוכר שיש 4 כאלה. אני רק לא זוכר מה הן…

למדתי בשיעור כימיה שיש 2 חומרים, לא זוכר בדיוק אילו חומרים אבל יש כאלה, שכשמערבבים אותם יחד במבחנה הם משנים צבע לכחול! או שזה היה ירוק?

למדתי בשיעור תנ"ך על אברהם, ויצחק, ושאול, וקהלת. כעת אני יודע שיש דמויות כאלה בתנ"ך. ברור שאת הסיפורים איתן כבר שכחתי ונהיה לי סלט אחד גדול, אבל את השמות? זוכר פיקס!

למדתי באנגלית על Past Simple ו-Present Progressive שזה חשוב מאוד. הרי צריך לדעת להבין את השפה האוניברסלית הזו. רק חבל שאת האנגלית שלי אני בכלל יודע מהמורים האמיתיים: ג'רי סיינפלד ורוס גלר.

אין ספק, למדתי המון בבית הספר. רק חבל שיום למחרת כל המידע הזה הלך לעולם המקביל בו נמצאות הגרביים שלא חזרו מהמכונה. אילו רק היו משקיעים את הזמן הזה בלאפשר לי ללמוד להיות אדם טוב יותר, לדעת להתנהל נכון במדינה הפסיכית שאני חי בה, להסביר לי איך לעזאזל תהיה לי פנסיה, לדבר איתי על נושאים בוערים ואקטואליים בעולם מבלי לבחון אותי בהם אחר כך, סתם כדי לפתח אצלי אישיות ודעה, כדי להתייחס אליי כאדם ולא ככלי להעלאת הממוצע הבית-ספרי. אם היו עושים את כל אלו, יש מצב, אולי, שלא הייתי מרגיש שנשרפו לי 12 שנה מהחיים על פארש.

Why I Hate School But Love Education

למה לא כדאי לכם לבזבז זמן על לימודי תעודה  וכן כדאי לחיות את הייעוד שלכם

 

High School Student, Jeff Bliss gives a lesson to his teacher

תלמיד מלמד את המורה שלו שיעור חשוב.

 

מכתב פתוח מתלמידי ישראל למורים   מכתב שנכתב כבר ב 2005 

מענה קולי בבית ספר באוסטרליה, אמיתי. מומלץ ליישם במחוזותיכם…

 

נאום מעולה של תלמידה מצטיינת נגד מסגרת ביה"ס

*

אריקה גולסון – מתוך נאום של תלמידה מצטיינת שסיימה בראש הכיתה :" אני אמורה להיות גאה , במקום זה אני מוחה ומצהירה בזאת שאני בן אדם, בחורה חושבת, הרפתקנית – ולא פועלת. פועל הוא מישהו שלכוד בתוך פעולות חוזרות ונשנות – עבד של המערכת. אך כעת הוכחתי בהצלחה שאני העבד המוצלח ביותר. עשיתי מה שנאמר לי לעשות ועשיתי זאת על הצד הטוב ביותר. כשאחרים ישבו בכיתה ושירבטו כדי להפוך בעתיד לאמנים גדולים, אני ישבתי בכיתה ורשמתי מה שהמורה אמרה כדי להפוך למבצעת-משימות גדולה. כשאחרים באו לכיתה מבלי שהכינו את שיעורי הבית שלהם משום שהם היו עסוקים בקריאה על נושא שמעניין אותם, אני תמיד הכנתי את שיעורי הבית. כשאחרים יצרו מוזיקה וכתבו שירים, אני לקחתי על עצמי עוד מטלות כדי לזכות בניקוד נוסף, למרות שמעולם לא הזדקקתי לו. ולכן אני תוהה, למה בכלל חשקתי בעמדה הזו? נכון, הרווחתי אותה ביושר, אך מה ייצא ממנה? כשאעזוב את מערכת החינוך הממוסדת, האם אהיה מוצלחת או אבודה לתמיד? אני לא יודעת מה אני רוצה לעשות עם החיים שלי; אין לי שום נושאי עניין משלי משום שראיתי כל חומר לימוד כמשימה. הגעתי למצוינות בכל נושא לימודי רק לשם המצוינות, ולא לשם הלמידה. ולמען האמת, עכשיו אני מפחדת.

מיכל זולר, תלמידת י"ב, ניגשה למבחן בספרות אבל בשעה וחצי שניתנו לה היא כתבה למורתה טקסט מפורט ומנומק נגד מערכת החינוך

זולר: "אני מרגישה שהחומר שאני לומדת מיותר לחלוטין. אין לי ולא יהיה לי מה לעשות עם המידע שאני לומדת בספרות, אלא אם אגריל שאלה על 'חפץ' ב'אחד נגד מאה'. כל תלמיד הוא בן אדם ולכל בן אדם יש את תחומי העניין שלו. ואם מעניין אותי אומנות או תעופה, צריכה להינתן לי הזכות לדעת. אני מרגישה זלזול מצד המורים ומצד מערכת החינוך. בי. בהיותי אדם ולא ציון. בהיותי אדם ולא סטטיסטיקה. בהיותי אדם שרוצה לדעת ולאו דווקא מתעניין במוסכמות ז'אנר הטרגדיה".

Valedictorian Speaks Out Against Schooling

 

תגובה אחת בנושא “למידה IN חינוך OUT”

  1. דני לסרי: חינוך מחתרתי לא מבקש להציל את החינוך – רק את הילדים.
    http://www.dialogit.org/archives/1944
    החינוך המחתרתי שונה מן החינוך המהפכני בזה שהוא מבקש להושיט יד לכל ילד הנמצא בתוך המערכת ולהיטיב את תנאי חייו במקום שבו הוא נמצא. הוא לא בא להפיח בו תקוות שווא, או לגעור בו שהוא נמצא שם. הוא מקבל את זה שזו המציאות, ויש לו הבנה מספיק עמוקה של מורכבותה ומרכיבה של מציאות זו, כדי להצליח לפלס בתוכה נתיב חירות אישי לכל יחיד.

    מורה רגיל, אפילו מורה מתקדם, מחפש אחר כל מני דרכים יצירתיות כדי לעשות את השיעור יותר נוח לעיכול, ובסופו של דבר לרתום את הילדים אל תוך הגשר צר מאוד של התוכנית שלו ושל המטרות הבית ספריות. הוא מאמין שכך ראוי, שזה לטובתם, שאפשר להעשיר אותם בדרך הזו, לטפח ולפתח אותם, לתת להם כלים וכן הלאה.

    המחנך המחתרתי לא מאמין בכל זה. הוא לא חלק מן המערכת ולא שותף במטרותיה, ולא מנסה לשרת את כיסויי ערוותה. מחנה אסירים הוא מחנה אסירים. אדרבא זו גדולת מטרותיו – לשחרר כל יחיד בעודו כלוא. הוא לא מנסה להכניס אותם לתלם, אלא לשמור על ערנותם ביחס לתלם הזה. שלא יתפתו לראות עצמם חומר גלם בתעשייה הזו.

    הוא כאן כדי לעזור לילד להצליח. אבל לא להצליח במונחים המנרמלים (למשל לעזור לו להכין שיעורי בית), אדרבא, הטבה זו של תנאי החיים של הילד תמיד קשורה ביכולת לשמור את ייחודיותו מול הכוחות המנרמלים שמבקשים ליטול אותה ממנו.

    עקרונות והנחיות למחנך הפועל בשטח:

    עצמאי בשטח.
    שפה כפולה.
    התאמת כלים ישנים למטרות חדשות.
    אי הסתרה.
    התנגדות לא אלימה.

    הביטוי הזה "ידע מחתרתי" הולם יפה את כוונתי, והוא דוגמא לשפה הכפולה שהזכרתי למעלה – תרגום מן העולם המונולוגי לעולם הדיאלוגי. כל ידע שמספר עליו המחנך המחתרתי הוא ידע מחתרתי. הוא אמור לשמש את האסירים כדי להשתחרר. לכאורה זה אותו ידע עצמו שמעביר גם מורה רגיל, אבל בתוך האוכל הזה, הוא מגניב לילד איזה מסורית או סכין או אביזר אחר. והוא יודע שהאוכל הוא רק כיסוי, הסתרה, של הכלי.

    זה דורש תודעה צלולה מצד המחנך המחתרתי. הבנה שאחריותו המוסרית היא כלפי הילדים ולא כלפי המערכת. הוא עובד אצל אלוהים (אצל האנושי) ולא במערכת החינוך – המערכת היא רק האמצעי שדרכו עוברת המשכורת. הוא בכלל לא צריך לתת דין וחשבון למערכת. ממילא אין שם אנשים ממש, רק מוסדות-אדם.

    רגעים אלה, זעירים ונדירים ככל שיהיו יכולים להיות מצילי נפשות ממש. ילד שבזמן של קושי זכה למבט אנושי, למישהו שמבין אותו, מישהו שהסכים להתפנות לרגע מתוכנית השיעור ובאופן חוץ-בית-ספרי, מעבר לנוהל, הושיט יד, ראה אחרת, האמין, עודד, אתגר, פגש – יכול להיות שזכה במה שעשה הבדל לחיים. מרווח הנשימה בתוך הדחוס, הסדק בתוך המונוליטיות, הנגיעה בתוך הניכור – לכל אלה יש השפעה עצומה.

    ואם יש סיכוי ש"חינוך מחתרתי" יגדיל ולו במעט את מספרם של רגעים אלה בכיתה, הרי שזה משובח, ואפשר להודיע – קיים דבר כזה שנקרא חינוך מחתרתי – זו לא רק המצאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *