שינוי בחינוך

מערכת החינוך נועדה להשתנות מכזו שעוסקת בהוראה, למרחב למידה והתפתחות- רשת רבגוונית בינתחומית בינל"א שמלווה את תהליכי הלמידה והיצירה העצמאיים של ילדעים ,נותנת להם במה – חופש ביטוי להשמיע קולם, כלים לחקור את עצמם בעצמם ואמצעים להמציא טכולוגיות ותודעה חדשה

העידכונים שמופיעים ראשונים הם האחרונים שעלו לאוויר. כדי לקרוא את תיעוד התהליך מראשיתו גלגלו למטה לסוף הפוסט

עידן הקורונה: בית הספר הוירטואלי הראשון יוקם בישראל – ימי משיח הנה זה בא…

בלי ילקוטים, ספרים או מבנה פיזי: בכירים בתחום החינוך מקדמים בית ספר שיפעל באינטרנט, ויציע לימודים לבגרות ללא מבנה פיזי או ספרים ■ המיזם ינהל שיעורים של 12 תלמידים ב"כיתה", יציע למורים שכר גבוה יחסית — ויוכל לצאת לפיילוט כבר בשנה הבאה

בן שש עשרה מציע למשרד החינוך מקצה שיפורים 

שינוי הקצאת משאבים בחינוך: פינלנד לעומת ישראל

אפשר גם אחרת- אייל דורון

תלמיד נגד מורה

ילדעים מדברים על איך הם רוצים שייראו תהליכי הלמידה שלהם – עצרת לשינוי החינוך 30/8/18

 

ב 30/8/18 הגעתי לכיכר רבין כמה שעות לפני שהתקיימה עצרת לשינוי החינוך לתשאל ילדעים איך הם היו רוצים שייראו תהליכי הלמידה שלהם. ביקשתי מהם לשתף ב 4 דברים:
– מה אתה באמת רוצה ללמוד (אש)
– למה זה מעניין אותך (אוויר)
– מי אתה רוצה שילווה את תהליכי הלמידה שלך (מים)
– איך/איפה ייראה מרחב הלמידה הפיזי (אדמה)
*
אחרי כמה שיחות עם הילדעים, דיברנו על איך הם יבואו ביום הראשון ללימודים ויגידו למנהלת שהם רוצים ללמד את מה שהם רוצים ללמוד. מי שרוצה ללמוד סקייטבורד – ילמד שיעור סקייטבורד . ילדעה שרוצה להיות שפית – תנהל מטבח בישולים ותכין בישולים ומאפים לחלק לכל הילדים בביהס , ילדעה שרוצה להיות וטרינרית – תלמד שיעור על טיפול בחיות ותשתף במידע התיאורצי והמעשי שיא עצמה לומדת. וכו וכו וכו. ככה עושים שינוי . בלהיות אותו ולא בלדבר עליו . אתה לומד הכי טוב כשאתה מלמד ואתה מלמד הכי טוב כשאתה לומד . והכי סבבה זה כשילדעים לומדים ומלמדים אחד את/עם/מ השני. חסל סדר מורים.
*
מטרת עצרת המונים לעצור את הכל ולקבץ מסה של תודעה כוללת שמשמיעה קולה לשינוי. אני מאמינה שהמסה הזו קיימת ונוכחת כאן-שם ובכל מרחב וזמן. ההמון לא היה אמור להגיע לכיכר רבין פיזית כדי להשמיע קול. תדרי התודעה עוברים באוויר – אונליין- דרך רשת המידע באינטרנט. אש הטכנולוגיה מאפשרת לנו לייעל ולקדם תהליכים גם בלי לבזבז אנרגיית חומר של זמן כסף ונוכחות פיזית במקום כולשהו. עצם ההתקבצות שלנו לאותו מרחב תודעתי שמבין את הסיבה למה דברים קורים כמו שקורים ומבין ששום דבר לא יקרה אם לא ניקח אחריות ונעשה את מה שלשמו נולדנו-נועדנו לעשות – להיות – אנחנו עצמנו השינוי .
*
לא נוכל לשנות כלום ואף אחד – לא את מערכת החינוך ולא את נמציאות הארצית בשום תחום. הדבר היחיד שאנחנו יכולים לשנות זה את התודעה שלנו. רק כשנעשה זאת באאמת – התדר יהדהד לסביבה וייצור אדוות של שינוי גם במציאות הגשמית.
*
השינוי התודעתי הנדרש ממבוגרים/הורים/מורים הוא להבין שעם כל הרצון הטוב לעשות בשביל ילדעים , הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות למענם הוא לא לעשות . לעצור את כל מה שאתם חושבים שאתם יודעים על איך לדעתכם החינוך צריך להיראות , ולשאול את הילדעים :

1. אש: מה אתה רוצה ?מה אתה רואה בעיני רוחך? איך אתה רוצה שתהליכי הלמידה העצמאיים שלך ייראו? מה באמת הכי מלהיב אותך ללמוד: לא כי צריך וחייבים אלא מתוך תשוקה פנימית והתלהבות. כעת העת לתודעת למידה יוצרת. הילדעים כאן כדי ליצור ידע חדש ואי אפשר לעשות זאת כשמבוגרים אונסים את הנשמה שלהם ומחדירים להם בכוח נגד רצונם חומר מספרי לימוד מיושנים שפוגע ומעכב את הגדילה שלהם

2. אוויר: מה דעתך? מה אתה חושב? איך אתה מבין את עצמך ואת עולמך? מה מעניין אותך לחקור ולהתפתח ? איזה מידע יעשיר ויהיה תואם לעולם התוכן הפנימי שלך? מהי המהות שמעניינת אותך באמת ללמוד ולהעמיק את ההבנה ולפתח מיומנויות כישורים וידע חדש שיתרום להתפתחות הכוללת?

לא עוד למידה של ידע ישן שלא רלוונטי לילדעים החדשים. הם לא צריכים שמבוגרים יחנכו וילמדו אותם כלום. הם ינולדעים יודעים איזה מידע לדגום מהרשת שמדוייק ונכון עבורם. הם לא צריכים מערכת שתנהל אותם ותסגור אותם פיזית ותודעתית במסגרות-תבניות חשיבה מוגבלות. הם כאן לפרוץ את כל הגבולות וההמגבלות.

3. מים: מי אתם רוצים שילווה את תהליכי הלמידה שלכם ? זה לא חייב להיות מורה של משרד החינוך. זה יכול להיות כל אדם בכל מרחב וזמן כי כשאתה רוצה ללמוד באמת משהו- אז מורה הדרך המתאים נמצא ונשלח אלייך. זה יכול להיות מנטורים לרוחניות- מודעות לתודעה , אנשי הייטק, מתעכנתי משחקי מחשב, יזמים בעלי עסקים ,טבחים, אומנים, אנשי תקשורת, חוקרים, רופאים, צלמים,רקדנים, ואפילו המנקה רחובות שתפגשו בסמטה ליד הבית. כל אחד.

4. אדמה : איך אתם רוצים שייראה המרחב הפיזי שמתאים לכם ללמוד בו? בטבע, בחדר עם/בלי קירות ? במרחב פתוח? במעבדה ?בסטודיו? במפעל ייצור? במשרד הייטק? יש כיסאות גיימרים? פופים? שטיחים? ערסלים? חדרי עריכת וידאו? אולפן סאונד? מטבח? גלריה לציור ואומנות? מה הציוד שאתם רוצים להשתמש בו? מחשבים? מצלמות? חפצים מסויימים? איזה שעות אתם רוצים ללמוד במשך היום? ואולי בלילה? שעה או יום שלם? רוצים לישון במרכז הלמידה או ללמוד בחדר השינה בבית?
*
אסיים בקריאה של אריאל Ariel Ben-Tzion‎‏ בעצרת :
ילדעים, תנו את המתנה שלכם- שהינכם לעולם, יש לכם את זה
ולהורים ומורים אני קוראת : חידלו להורות לילד ותתחילו להקשיב לו וללמוד ממנו.

החינוך למחר מתחיל כבר בגן

בבית ספר אחד בעתלית, 330 תלמידים לומדים בחלל אחד פתוח — ללא המולה

בשיתוף פעולה בין הורים שביקשו שינוי ורשות מקומית שנענתה לאתגר, נפתח בעתלית בית ספר שבו ויתרו על חלוקה לכיתות בהתאם לגיל ושיעורים באורך קבוע, ובחרו במקום במרחב מאוחד לכולם ותוכנית לימודים אישית

קואליציית ארגונים לשינוי החינוך : ככה זה לא יכול להימשך

יום היסטורי : מפגש התנעה של קואליציית "ככה" :      "ככה זה לא יכול להימשך" לשינוי החינוך.

ב 9/8/18 – נפגשנו למפגש פורץ דרך שחוללו נציגי אירגונים, עמותות, תנועות, קבוצות, צוותים – הורים, מורים, מנהלים, סטודנטים, יזמים ,מובילי דעה, פעילים בקהילה, וילד אחד : כולם חלוצי היזמים וברי הדעת שמניעים מהלכים בכל הארץ ,מכל המגזרים, מכל תחום פעילות ,כל אחד במחוזותיו ובדרכו שבחרו לקחת אחריות ולחבור יחד- ליצור מסה של תודעה כוללת שדורשת שינוי אמיתי . כי ככה זה לא יכול להימשך.

מגמת השינוי הנדרשת  : למידה IN חינוך OUT

תודעת למידה יוצרת

תנועה שנועדה להוביל הלך רוח תודעתי שמעודד ילדעים  ללמידה יוצרת : כזו שיוצרת מידע חדש מתוך חיבור לידיעה הפנימית, לחושים הפנימיים,ממציאה ומפתחת רעיונות, דעות ,יוזמות  וטכנולוגיות שאינן מוגבלות במסגרת חשיבה תיאורטית וידע קיים

מטרותינו

  • להעלות את המודעות לתודעה שצרובה בילדעים שנולדים יודעים
  • למחוק את המילה חינוך מהתודעה האנושית .
  • להבהיר ולהעביר מסר: ילדעים לא צריכים שיחנכו אותם. הם כאן ללמד אותנו וללמוד את עצמם בעצמם
  • מבוגרים שראויים ללוות את תהליכי הלמידה העצמאיים הם אלו שמשקיעים בהתפתחותם  ומהווים השראה בעצם היותם מי ומה שהם באמת.

יסודות -מרכז למידה 

מרחב לילדעים בכל גיל שרוצים ללמוד וללמד את המהות המייחדת אותם בכיתות יסוד: אש אוויר מים אדמה .המרכז מבוסס על  ההבנה, שכל אחד מאיתנו במהותו מונע מאחד מ ארבעת היסודות האלו. בכולנו יש מארג אנרגטי שונה ומשתנה של כל היסודות, אבל  יסוד אחד דומיננטי שממנו נגזרת השקפת עולמנו ודרך פעולתנו. מכאן, שגם תהליכי ותכני הלמידה ראוי שיהיו תואמים לאותה מהות, לכן התלמידים יחולקו לכיתות לפי יסוד מוביל ולא לפי גיל, מה שיאפשר לכל אחד  ללמוד מכל אחד את האיכות המיוחדת שלו ללא קשר לגילו. (גם לילדעים צעירים וגם לאותם שנלדו לתודעה חדשה בגוף בוגר)

*

משרד החינוך מודיע – בלי שיעורי בית. ברוך שפטרנו

Green School Bali: School of the Future

בא לי שכל ביהס יהיה ירוק כמו זה שב באלי  : ככה מגדלים ילדעים לעולם טכנולואקולוגי  שיוצר חדשנות  עם הסביבה ולא תוך הכחדה שלה

כיתת לימוד מיוחדת בין צמרות העצים  : למידה אמיתי מתרחשת במקום שהכי טבעי לך, שבו אתה מחובר לטבע האמיתי שלך

יובל שקד – די לחינוך , די 

"חינוך זה לא תקציבים, זה לא בגרויות , זה לא תעודה , זה לא חומר שצריך להספיק זה פאקינג ילד שצריך מקום להתבטא, לאהוב את עצמו , להיות מי שהוא" .
*
*

ילדעים בחינוך ביתי : אנחנו הנורמליים !!!

*
אריק מנדלבאום צועק צעקה  גדולה למורים: תתעוררו !!! תפסיקו לחפש כלי הוראה חדשניים כאלו ואחרים שישנו את מערכת החינוך. אין שיטה שיכולה לשנות משהו במציאות הגשמית. לא טכנולוגיות מתקדמות ולא קירות שקופים או בלי קירות בכלל .זה רק אתם. אף אחד לא יעשה את העבודה במקומכם. רק שינוי תודעתי שלכם יקדם שינוי בתוצר הארצי. כדי ליצור שינוי אמיתי לא נדרשים משאבים חיצוניים אלא פנימיים. רוצים שינוי? תעמדו מול המראה ותשאלו: לשם מה אני חי ? איזה אדם אני רוצה להיות?

שינוי אמיתי בחינוך: בית ספר אמיץ

מנהל ביהס שכותב שיר על הזכות והחובה לטעות כדי להיות , ראוי בעיני ללוות ילדעים בתהליכי למידה .הוא לא מנהל שלהם. הוא מלווה אותם ללמוד איך לנהל את החיים של עצמם בעצמם. השראה. צפיתי כעת שעתיים בהרצאה של אריק מנדלבאום מספר על תהליכי הלמידה שלו כילד וכמבוגר, כמנהל מורה ותלמיד, והתפעמתי. ראשית – ממנו כאדם שעוסק במשמעות- מהות החיים ושואל עצמו: לשם מה אנחנו חיים? , כותב שירה ומאמין בלמידה תהליכית מתוך עשייה . דבר שני- הזדהייתי עם כל מילה (כי אני שותפה לתפיסת העולם שלו ועברנו כמה תחנות דומות מאד בדרכנו שהובילה אותנו לעבוד עם ילדעים ולמענם) , דבר שלישי- התשוקה – האש שבוערת בנשמה שלו ללמד בני אדם עצמאות וחופש אמיתי מהו. מעבר לכך, התמלאתי שמחה לגלות שבישראל 2018 יש מסגרת לימודית שאני יכולה לשקול להיות שותפה לעבודה בה/איתה.
*
חזון ביהס:
מקום להתפתחותם של בני אדם (לא תלמידים, לא ילדים. בני אדם.)
הבוחרים בחיים (קיבלת מתנה שנקראת חיים ועלייך להשתמש בה כדי לעשות עולם יותר טוב)
-שמחים בם – "לא מצאתי שמחה בשום חזון של אף ביהס, חוץ מבישיבות של ברסלב"
– כמהים לממש אותם לטובה : "אין טעם ללמוד אם אתה לא רוצה לעשות עם זה משהו טוב"

בביהס שאריק מנדלבאום מנהל יש כמה כללי משחק: 

-לכל איש צוות וילד יש מפת התפתחות והוא זה שמסביר להורים והמורים איפה הוא נמצא במסע הלמידה שלו
-תלמידים יתפתחו הכי טוב במקום שבו יתפתחו המבוגרים
– הזכות להיכשל היא חובה
-אין כמעט שיעורים פרונטליים בכלל: ילדעים לא צריכים מורים שילמדו אותם
– האדם החופשי באמת הוא זה שלא משנה איזה חוקים יכפו עליו, הוא בוחר להיות חופשי
– למידה אמיתית מתבצעת עם משוב למידה מתמיד: כל תלמיד בוחן את עצמו עם השאלה "אייכה"
– ילדעים כותבים את החלום שלהם במערכת שגם ההורים וגם המורים – כולם שותפים בה וכולם רואים את החלומות של כולם- גם לו כמנהל יש חלום ולכל מורה
– מערכת השעות גנרית – הילד בוחר איפה להיות, הקבוצות רב גילאיות, למידה לפי נושאים, פרוייקטים
– ילד שרוצה שקט שם אוזניות אקוסטיות
– מורה לא ממהר לתת תשובות לשאלות הילדעים אלא מלווה אותם למצוא את התשובה בעצמם
– נקודת המוצא של המנהל היא שהוא לא יודע
– למנהל אין משרד והוא משתעשע עם הילדעים מאחורי הסורגים של הגדר "תשחררו אותי"
– תלמיד שלא עושה משימה – כותב שיר
– כשעושים משהו לא בסדר לא הולכים לחדר המנהל. ( ה "עונש" הוא שבועיים לא להיכנס לחדר המנהל)
– אין משרד למנהל ואין קירות. יש חללים פתוחים עם מחיצות אקוסטיות
– כשילד טועה הוא מקבל כרטיס אדום ויוצא לפסק זמן מהמשחק אבל אם הוא חושב שהמורה/מנהל טועה-חובה עליו לארגן הפגנה מול חדר המנהל ולדרוש צדק
– את הספרים שכתב הוא ממליץ לא לקנות אלא להוריד חינם מהאינטרנט או מוטב לחפש מידע עצמאית באינטרנט
– את השירים שכתב הוא מציע לכל אחד שמתחבר אליהם לאמץ ולשנות את השם כאילו זה הוא כתב כי הוא מבין שכל מה שאנחנו יוצרים נועד לשמש לטובת ההתפתחות הכוללת.
– הנחת יסוד: על החיים בעולם לא לומדים בתוך כיתה ואם הילדים רוב היום בתוך כיתה הם לא לומדים על העולם
– עצמאות מלאה לצוות לנהל את התקציב ואת מערך ותכני הלמידה
– הורים לא באים לדבר עם המנהל אלא נדרשים להתמודד עם האתגר מול המורה
– שעה אישית של מורה עם ילד לא מתעסקים בקידום לימודים אלא יוצאים משטח ביהס ומדברים על החיים- שאלות של מהות החיים
– – אלימות כן בבית ספרנו. מי שלא יכול להכיל את האלימות שבתוכו גם לא יכול להכיל אהבה: מסר שטבעי להרגיש אלימות בתוכך. מה לעשות איתה זה כבר התמודדות
-בית הספר מתאים לכל הילדעים אבל לא לכל ההורים
*
רוצים לעשות סיור בביהס הזה? מי לדעתכם עושה אותו? הילדעים !

אריק מנדלבאום – הרצאה לבוחרים בחינוך – על בית ספר אמיץ

 

בית ספר בית. מודל למסלול מצמיח בתיכון

לא משנים ע"י ביקורת נגד הקיים אלא ע"י יצירת חדש.

לאחרונה התחלתי לשלוח מכתב למורה  עם רעיונות פורצי דרך שילוו את תהליכי השינוי התודעתי שלה ויתנו לה כלים ליישם ולממש את הלך הרוח החדש בתוך המסגרת הישנה
לקט קישורים שמתעדים את תהליכי השינוי בחינוך מאז העלייתי את הפוסט הזה לאוויר באפריל 2012. העידכונים שמופיעים ראשונים הם האחרונים שפורסמו…

תעודות-מחצית-שמכבדות-את-החינוך: בתי הספר בתל אביב שהפסיקו לחלק ציונים לתלמידים

במקום תחרותיות – שיתוף פעולה. במקום שיפוטיות – חיזוק הבטחון העצמי. במקום שינון – חשיבה יצירתית. בתי הספר שמוכיחים שאפשר גם אחרת ומחלקים תעודות מחצית שמכבדות את הילדים ואת תהליך הלמידה

מצחיק כמה שזה עצוב: ילדעים: לא להבין. לחזור !

די לחינוך , פשוט די !!!  6 בעיות במערכת החינוך של ימינו

השינוי מתחיל מלמטה? המנהלים שעיצבו מחדש את בתי הספר – ואת חינוך תלמידיהם

ניסים קורים, כן, אם אנחנו מזמנים אותם ומעלים לאוויר העולם דרישה אנרגטית של מה שאנחנו רוצים ומבינים שמדוייק – יש לו מימון חתום מראש. לדנה המנהלת זה קרה : היא קיבלה יום אחד מייל ממינהל החינוך בירושלים שהודיע "אם יש לך חלום, נשמח להגשים ולממן אותו" . התמונות האלו מביה"ס גאולים, כאן אצלנו, לא מפינלנד

שלום כיתה א': הגיע הזמן לשיטת השוברים בחינוך

מדינת ישראל מוציאה על החינוך יותר מכמעט כל מדינה אחרת בעולם, אז מדוע בעצם החינוך בישראל כה ירוד, למרות הכסף הרב שמוזרם אליו?

כשילד לומד בבית ספר בשכיבה על הגב

המציאות הגשמית היא תוצר הבחירה התודעתית: כשראש המרכז לחדשנות במשרד החינוך הפיני חושב בתודעתו על מרחב חופש למידה עצמאי לכל ילד ללמוד בדרכו, כך גם מתהווה תמונת המציאות בכיתות: תלמידים לומדים בשכיבה עם סמארטפון ביד , מתנדנדים על כורסא באויר או מתפרסים על המדרגות: המיקום הפיזי לא משנה : יהה אשר תהה הבחירה של התלמיד להתרכז במקום ובדרך שמתאימה לו.

בית הספר היחיד בעולם בו התלמידים לומדים יחד עם החיות: בספארי בר"ג – מסגרת פורצת דרך שמאפשרת לילדעים ללמוד בדרכם את היותם

האם משרד החינוך יעז לתת למורים אוטונומיה מקצועית?

הביקוש לבתי ספר אלטרנטיביים לשיא חדש

סר קן רובינסון : אם אתם נועלים נעליים קטנות מדי והן מכאיבות לכם, אל תתאמצו לצחצח אותן. פשוט תחלצו נעליים! קן רובינסון בהרצאה חדשה

מביע את עמדתו הנחרצת נגד תרבות הציונים והמבחנים ההשוואתיים שכבר הפכו לאובססיה, ומדגיש כי החינוך ישתנה אך ורק בזכות עוד ועוד מעשים קטנים של בודדים ושל קבוצות בשטח, ולא בזכות החלטה מגבוה של הנהגה או ממשלה כזו או אחרת.

ביטול מקצועות הלימוד בביה"ס : שכחו את כל מה שידעתם על בית ספר: הפינים מבטלים את מקצועות הלימוד.

שלום כתה א' – ולא להתראות: בתי הספר חייבים לעבור חינוך מחדש

"לפי מחקרים, ילדי דור ה־Z, שנולדו בשנים 1994־2010, וילדי דור האלפא, ילידי 2010 והלאה, יהיו הדור היזמי והמשכיל ביותר אי פעם. הם שואפים לבנות את עתידם במו ידיהם, הם אזרחי העולם, מקושרים חברתית ובהחלט מרגישים בבית בעולם החדש. עבורם, יוטיוב מחליף ספרים, אייקונים וגיפים מחליפים את המילה הכתובה, והאקתונים של גוגל מחליפים יום לימודים ארוך. הם לא נותנים לבתי הספר להתערב בהשכלה שלהם. בכך הם דומים לסופר בן המאה ה־19 מארק טוויין, שציין כי "מעולם לא הנחתי לבית הספר להפריע לחינוך שלי"."

נסיך, אין מה לומר. תודה prince ea שאתה משמיע קולנו

I JUST SUED THE SCHOOL SYSTEM

 

להתלונן על מערכת החינוך אנחנו כבר יודעים יופי. למצוא אשמים לא מקדם את תהליכי השינוי. זה מה שיש למערכת להציע. לתקן פה ,לשפר שם זה לא זה. אי אפשר ליישר באמת אף פעם דף מקומט. אנחנו כאן כדי לפתוח דף חדש. מוזמנים להיות שותפים בתהליך בריאה של יסודות -מרכז למידה. זו לא אלטרנטיבה לביה"ס. לא לומדים שם משום ספר. אין מורים. כל חבר במרכז לומד ומלמד את המהות היסודית של מי שהינו. מרכז יסודות שונה מכל מה שאתם מעלים בדעתכם. מה דעתכם? הרחיבו אותה לראות מה יש מעבר

ילדים לא אמורים לשנן ידע היסטורי שהוכתב ע"י משרד החינוך ולא תורם להתפתחות שלהם אלא להמציא את העתיד: ידע חדש- לפתח שפות תיכנות וכללי משחק חדשים. מה שהם צריכים זה מרחב טכנולוגי מתקדם שייתן להם חופש למידה ויצירה – כל אחד לפי תחומי העניין האישי שלו והדרכה מאנשים שמתמסרים למימוש הייעוד שלהם ומסוגלים לתת לכל ילד מענה לפי מתנד ההסברים האישי שתואם לתדר שלו. לא עוד ידע כללי לכולם. הדרישה של המערכת מילדים להגיע לרמה שווה היא טעות מיסודה משום שכל אדם שונה ולכל אחד מאיתנו מטרת ניסוי שונה ויכולות ומגבלויות שונות.  הבגרות האמיתית היא הבחירה של הילדים ללמוד וללמד את עצמם בעצמם. הם לא צריכים להיבחן ולקבל אישור ממשרד החינוך בשביל להצליח. ההצלחה שלהם נמדדת ע"פ כוח הרצון וההבנה שלהם את ייעודם כמובילי השינוי.  בעתיד, (במהרה בימינו…)כל אחד ילמד רק את מה שמדוייק עבורו ותרקם רשת שיתופי פעולה למימוש הרמוני של יצירת החדש. מורים צריכים למזער נוכחותם: להפסיק להורות הוראות וללוות את הילדים בתהליך למידה עצמאי. יש להנגיש אנשי הייטק שיעזרו לילדים להתרכז עם המחשבה היוצרת במחשב ולא במורה. יש להנגיש לילדים מרחב וירטואלי אלטרנטיבי שבו הם יכולים ללמד וללמוד אחד עם/מ השני , ללא תלות במערכת/הורים/מורים.  הילדים "עושים לנו ביה"ס" ואנחנו – הורים ואנשי חינוך נדרשים לעמוד במבחן שינויי הזמן , להשאיר כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים מאחור ולפנות לילדים את הבמה להשמיע קולם.

ילדים, אם המורה שואלת שאלה, תפנו אותה לענן. כי כל התשובות נמצאות שם, למעלה-באוויר, בהבנה=תודעה. הילדים נולדו כשתדרי התודעה החדשה כבר מוטמעת בהם. הם כבר יודעים את מה שאנחנו רק מתחילים לגלות.

כנס ערי חינוך פריצת דרך סר קן רובינסון מלא

קן רובינסון בכנס ערי חינוך 2016: מדבר על איך לשנות את מערכת החינוך: מלמטה למעלה, להתחיל מחיבור אנושי של הילדים והמורים בשטח ולא הנחית עליהם ממעלה הנחיות , טובות ככל שיהיו- זה לא עובד

 

יעקב הכט מאיר את הדרך לשינוי בחינוך:האתגר: לעשות מבחנים עם אינטרנט פתוח
לדעת פרופ' סאוגטה מיטרה זה הדבר שיעשה את השינוי הגדול בחינוך מפני שזה דורש לשאול שאלות אחרות (כאלה שאין עליהן תשובות בגוגל ודורש גם כן לשנות מהבסיס את "האיך" ו"המה" לומדים….

הרצאתו של פרופ' סוגטה מיטרה בכנס ערי חינוך – אפריל 2016

 

ילדי האש והאוויר בעידן החדש נועדו להוביל ולא להיות מסומנים בשוליים כמופרעים שמוצאים עצמם מסוממים בריטלין  . הפרעת הקשב איננה שלהם אלא של המערכת שלא מקשיבה להם. הם לא מרוכזים בשיעור כי הם יודעים במה נועדו להתרכז. הגאונים שבהם מתוייגים כאוטיסטים משום שהם מבינים ורואים מגבוה  את מה שתקשורת רגשית בינאישית לא מסוגלת לראות . עלינו לתת להם את הכלים והבמה לייצר-לצייר-ליצור – להמציא מציאות חדשה .  הכתיבה והקריאה הם כלים איטיים מדי בעידן שבו האש והאוויר מכתיבים את הקצב. התודעה החדשה צריכה לצאת מצ'ארקת הגרון-באמצעות דיבור/שירה- קול קורא לשינוי שנצרב בתודעה באמצעות חוש השמע, באמצעות המולטימדיה.

בעתיד, ילדים יגיעו למסגרת כיתתית אבל החומר הנלמד יעבור ישירות למחשב האישי ומשם ייצרב למחשב הפנימי- למחשבה שלהם. המידע שיגיע מתודעת העל-מהמחשב המרכזי של הבריאה, יוריד להם רק את החומר שמקדם את ההתפתחות האישית שהם חתמו ללמוד אותו בתסריט עוד טרם רדתם לעולם הזה. המידע יתאים עצמו לתדר של התלמיד, בנקודת ההתפתחות האישית שלו. אנחנו יודעים כבר היום שאם אני אקליק במחשב שלי את המילה "חינוך" ואם אתה תקליק את אותה מילה, נקבל תוצאות שונות. כל אחד מקבל את המידע שתואם את התדר שמתאים לתסריט שלו. גוגל ופייסבוק לא מעבירים לכולם את אותו מידע "אובייקטיבי" ,כי אין דבר כזה . אין אמת אחת. לכל אחד מאיתנו מסלול התפתחות שונה. אפילו אדם אחד לא קיים שזהה לי כי זה היה בזהבוז אנרגטי מבחינת הבריאה כי היא לא תרוויח כלום אם מסקנות הניסוי שלי ושלך יביאו את אותן תוצאות. לא עוד בזבוז אנרגיה על למידת ידע כללי. כל אחד ידייק את תחום המומחיות שרלוונטי ליעוד שלו, בהתאם למישור שממנו הגיע. ילדים משנים סדרי עולם 

"הארץ": המהפכה המקוונת: איך יראה החינוך של העתיד?  הכיתות מיושנות, הספרים מיותרים ורכישת המידע יקרה ומסורבלת. רגע לפני שאנחנו נפרדים מהפדגוגיה של פעם – מה יש לחינוך האינטרנטי והטכנולוגי להציע לנו, והאם באמת נמצאה הדרך להכין תלמידים לעולם דינמי מבלי להרוס להם את היצירתיות?

   

כולנו גאונים. אבל אם תשפוט דג על פי היכולת שלו לטפס על עץ, הוא יחיה את כל חייו באמונה שהוא טיפש / אלברט איינשטיין

מגמות השינוי :                        

-למידה עצמאית – כל תלמיד ע"פ קו וקצב ההתפתחות האישי שלו ילמד רק את המידע שרלוונטי למימוש הייעוד שלו- יקבל את המידע המדוייק עבורו מהמחשב. מהפכת למידה עצמאית 

– שדרוג טכנולוגי: מעבר מחומר לימודי כתיבה/קריאה לראייה ושמיעה של מדיה וירטואלית בוידאו ואודיו, לימודי תכנות ברמה גבוהה ילדים יצרני טכנולגיה .

-גמישות מחשבתית ויצירתית – פריצת גבולות האפשר, יציאה ממסגרות המרחב והזמן הלינארי

– מעבר משינון חומר לימוד מיושן להמצאת ידע חדש– הילדים צריכים ללמוד ולהמציא שפות תיכנות חדשות

– מידע ממוקד ומתומצת, מועבר ביעילות ומהירות באמצעות המחשב – דרך המחשבה – למימוש ארצי בחומר

– קליטת התדר התודעתי החדש – באמצעות חוש השמע (הקשבה לקול הפנימי)  וראייה פנימית – בעין השלישית  . ילדעים מעלים תדר 

– שינוי לגישה קהילתית– כל העולם הוא הכיתה. במקום לשלוח את הילד לביה"ס שיחנך את ילדיכם, ראו בכל הקהילה ברשת כמי שיכולים לקחת חלק בתהליך הלמידה העצמאי שלו.

מה למדתי בבית הספר?

  • למדתי בשיעור מתמטיקה שאפשר לפתור משוואות ב-2 נעלמים! הבעיה היא שאני לא כל כך זוכר איך עושים את זה…
  • למדתי בשיעור היסטוריה על הסכם ריבנטרופ מולטוב! אני פשוט לא כל-כך זוכר בין מי למי הוא היה, ומתי, ועל מה היה ההסכם…
  • למדתי בשיעור אזרחות על הגישות השונות למדינה ריבונית! אני אפילו זוכר שיש 4 כאלה. אני רק לא זוכר מה הן…
  • למדתי בשיעור כימיה שיש 2 חומרים, לא זוכר בדיוק אילו חומרים אבל יש כאלה, שכשמערבבים אותם יחד במבחנה הם משנים צבע לכחול! או שזה היה ירוק?
  • למדתי בשיעור תנ"ך על אברהם, ויצחק, ושאול, וקהלת. כעת אני יודע שיש דמויות כאלה בתנ"ך. ברור שאת הסיפורים איתן כבר שכחתי ונהיה לי סלט אחד גדול, אבל את השמות? זוכר פיקס!
  • למדתי באנגלית על Past Simple ו-Present Progressive שזה חשוב מאוד. הרי צריך לדעת להבין את השפה האוניברסלית הזו. רק חבל שאת האנגלית שלי אני בכלל יודע מהמורים האמיתיים: ג'רי סיינפלד ורוס גלר.

אין ספק, למדתי המון בבית הספר. רק חבל שיום למחרת כל המידע הזה הלך לעולם המקביל בו נמצאות הגרביים שלא חזרו מהמכונה. אילו רק היו משקיעים את הזמן הזה בלחנך אותי להיות אדם טוב יותר, לדעת להתנהל נכון במדינה הפסיכית שאני חי בה, להסביר לי איך לעזאזל תהיה לי פנסיה, לדבר איתי על נושאים בוערים ואקטואליים בעולם מבלי לבחון אותי בהם אחר כך, סתם כדי לפתח אצלי אישיות ודעה, כדי להתייחס אליי כאדם ולא ככלי להעלאת הממוצע הבית-ספרי. אם היו עושים את כל אלו, יש מצב, אולי, שלא הייתי מרגיש שנשרפו לי 12 שנה מהחיים על פארש.

שנה טובה לכל התלמידים – אל תתנו להם להפוך אתכם לרובוטים

ערי חינוך

פרוייקט ערי חינוך   ערי חינוך- קבוצת פייסבוק

עיר חינוך היא עיר – בה הלמידה מתרחשת בכל המרחב העירוני, כך שהעיר כולה הינה בפועל בית ספר הממוקד מחד בפיתוח הייחודיות של כל התלמידים ותושבי בעיר ומאידך ביצירת אקלים של אחריות חברתית, קהילתית וסביבתית.

עיר חינוך היא עיר- בה נוצר מפגש עצמתי בין אזורי החוזק של העיר לבין אזורי החוזק של התלמידים המעצים ומרחיב את המשאבים והאפשרויות לכולם

עיר חינוך היא עיר – הרואה במערכת החינוך מנוף מרכזי ביצירת שיתופי פעולה (בין המגזרים השונים) המקדמים תהליכי פיתוח בעיר ויוצרים איכות חיים.

עיר חינוך רואה במערכת החינוך כלי מרכזי בפיתוח העיר ורואה בעיר כלי מרכזי בפיתוח מערכת החינוך.

יעקב הכט מדבר על ההבדל בין שינוי ומהפכה בחינוך פוסט ישן מקייץ מחאת האוהלים ב 2011, אבל עדיין רלוונטי

 What most schools don't teach 

אם מישהו היה אומר לנו את זה קודם… למה שלא נגיד את זה לילדינו עכשיו? אה, כי הם כבר יודעים…

 

9/7/2013 – דייויד קמרון- ראש ממשלת בריטניה  אישר החודש תוכנית לימודים חדשה בביה"ס הכוללת כישורי מחשוב קידוד ותיכנות ברמה גבוהה, עיצוב 3D- תלת מימד, התוכנית מבטלת עיבוד תמלילים בסיסי לטובת משימות תובעניות יותר כמו קידוד והבנת אלגוריתמים. בסוף שלב מפתח 3, תלמידים צריכים להיות מסוגלים להשתמש בשתיים או יותר משפות תכנות, להבין ספרות בינאריות ולהשתמש בכישורים מרובים כדי לבצע פרויקטים יצירתיים. סעיף המחשוב של תכנית הלימודים גם מדגיש כי ברגע שהם מתחילים בית הספר, תלמידים ילמדו על שמירת מידע אישי פרטי. "מדפסות תלת ממדיות תהפוך סטנדרטית בבתי הספר שלנו – טכנולוגיה שמשנה את הכלכלה וייצור משולב.

מתי תתעורר מערכת החינוך במחוזותינו?  אנחנו- המוח היהודי הגאון שאמור להיות אור לגויים ולהוביל את האנושות לעידן חדש בעזרת הטכנולוגיות המתקדמות,תקועים הרבה מאחור עם מערכת שלא מבינה בכלל את חשיבות הטכנולוגיה. גם אם מנהל ביה"ס או ראש עיר יקנו טאבלטים לכל ילד, זה לא יעשה את השינוי כי כל הצוות המחנך חייב לעבור שינוי תודעתי ולהבין את תפקידו החדש של המבוגר- הוא חייב לשחרר את הרצון להוראה ולהבין את תפקידו החדש כמלווה תהליכי למידה עצמאית של הילדים את עצמם. מורים לא יכולים לתת לילדים ידע כי זה הילדים שנועדו להמציא אותו. אנשי הייטק צריכים להנגיש לילדים את שפות התכנות והקידוד כדי שהילדים יוכלו ליצור שפות חדשות. צוותי החינוך צריכים למזער את הנוכחות שלהם כדי ליצור אווירה שתאפשר לילדים להתרכז במחשב ולא במורה.

I Will Not Let An Exam Result Decide My Fate 

תמליל הסרטון המלא בעברית ואנגלית – בשרשור התגובות – גלגלו למטה…

Russian girl kicked teacher's balls 

סוף סוף הילדים מעיזים לבעוט במערכת שמסרסת אותם , בנקודה הכי רגישה …

 

קן רובינסון טוען שבתי הספר הורגים את היצירתיות – TED   -י

"חינוך עוקר אנשים רבים מאוד מהכישרונות הטבעיים שלהם" , יצירתיות , חינוך והעתיד הרצאה חשובה ומצחיקה.


צפו בסרטון »אינטל מציגה: בונים גשרים בכיתת העתיד  – עידן המחברות והספרים מסתיים. הטכנולוגיה היא כלי הלמידה העתידי.  'אינטל' מציגה את החזון שלה לכיתות הלימוד של העתיד.


צפו בסרטון » Born to Learn


צפו בסרטון »הספרים הדיגיטליים מבית מטח


צפו בסרטון » Sugata Mitra: Build a School in the Cloud  הרצאה של אדם שעשה ניסוי ותקע מחשב בקיר בכפר הודי שבו ילדים לא ידעו אפילו אנגדלית. בסוף הם ידעו.  מאז הוא פועל למימוש החזון של מחשב לכל ילד ויצירת ביה"ס בענן


צפו בסרטון »ספרי לימוד דיגיטליים – התלמידים שכחו מה זה עט ונייר


 לא זמינים ללמידה – מחקר אוניברסיטת חיפה מגלה:  94% מהתלמידים גולשים בנייד בזמן שיעור  השינוי כבר כאן, אם תרצו ואם לא.  עכשיו צריך רק לעשות שינוי תודעתי ולתת לילדים לגיטימציה לללמוד את המידע שמעניין אותם 

צפו בסרטון » תנו לילדים להחליט בעצמם – סרטון נהדר שממחיש את תפקידם של ילדי העידן החדש בהובלת השינוי. המתוייגים כמופרעים – הם המנהיגים, היוצרים של העולם החדש.

צפו בסרטון » הינך פלא / חוה אלברשטיין   מה מורים אנו לילדינו בביה"ס? מלמדים אנו אותם ששניים ועוד שניים הם ארבעה מתי נלמד אותם, את מה שהינם: הינך פלא, אתה יחיד ומיוחד

אקדמיית קאהן בעברית

ארבעה בתי ספר חדשניים שאפשר ללמוד מהם

"ספרים רבותיי ספרים" – על הפער בין מערכת החינוך למציאות

צפו בסרטון » תקשור מתודעת העל בנוגע לספרים בעתיד

צפו בסרטון » החינוך בעתיד – תקשור תודעת העל


כנס "מעצבים את העתיד 2: חדשנות, חינוך ויזמות" שהתקיים ב 5 ביוני, 2013 במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב. בכנס השתתפו מעל 500 משתתפים: מורים, אנשי הייטק, אנשי עסקים ומוציאים לאור.

ראייתו העתידית של הנשיא שמעון פרס על החינוך בעתיד .מתוך הראיון בדה מרקר
" כל שיטת החינוך היא אידיוטית. אני לא רוצה להעליב, ואני לא אומר את זה מתוך זלזול. קודם כל הפכו את החינוך לעינוי, במקום לעשות את החינוך תענוג. שולחים לכיתה מורה זקן שרוצה להביא את הסיפור של דוד ובת שבע, והילדים חושבים 'Fuck It, תעשה סרט קצר ושהחבר'ה ייהנו'. אבל עם שיטות התקשורת החדשות, אתה יכול ליצור דמוקרטיזציה של החינוך. אתה יכול להקים ענן מחשוב שאוסף את ההרצאות הכי טובות בעולם, ואתה יכול לשלוח אותן לכל בית. לא צריך מחשב כדי לקלוט את זה, מספיק טאבלט. הטאבלט עולה כיום 100 דולר, ראיתי שהסינים נכנסו לתעשייה הזו, ואני אומר שהמחיר יירד ל–50 דולר. אם תרצה לחבר לענן הזה מיליון ילדים, זה יעלה לך 50 מיליון דולר, זה כלום.

"אסור להפסיק ללמוד. חלוקת הלימודים מיושנת, מפני שהמדע השתנה. אחת הבעיות בבית ספר היא המתח בין המורה לתלמיד. לפעמים התלמיד יודע יותר מהמורה: המורה סיים את לימודיו לפני שלוש שנים, לתלמיד יש סמארטפון והוא יודע הכל כל רגע. זה מרגיז את המורים והם נותנים להם ציונים רעים. זה סקנדל. במקום לעודד, הם מעיקים. אפשר לשנות את המצב הזה. אני לא צריך תקציבים, ואמרתי את זה לנתניהו: אני לא מבקש ממך שום דבר, רק תן לי לעבוד.

"אנחנו זקוקים לבית הספר מכיוון שהדיאלוג בין המורה לתלמיד מפרה. לכן חלק יעשה ככה וחלק יעשה ככה. זה מה שנקרא בעיניי דמוקרטיזציה של החינוך: לעשות את החינוך שווה לכל נפש ועם מינימום לימודים באוניברסיטה, מינימום. לדעתי, האוניברסיטאות צריכות לעסוק יותר במחקר ופחות בהוראה.

***

סטיבן ריץ: הרצאה מדהימה, חובה לכל מחנך !!!  מורה שמגדל ילדים וקהילה ירוקה בלב שכונת עוני בארה"ב .  הקים מערך מעורר השראה של הנבטת זרעים וקטיף הפירות-לא רק אלו הפיזיים למאכל , אלא יצר מערך קהילתי שלם שניזון מתוצרי הלמידה וההתפתחות של הילדים

צפו בסרטון » Stephen Ritz: A teacher growing green in the South Bronx


צפו בסרטון » תקשור ישיר מתודעת העל בנושא החינוך

 

סל"ע – ככה לוקחים אחריות ובוראים מציאות: הורים הקימו רשת ביה"ס ציבוריים בארה"ב- לילדים ללמוד עברית בחינם. לא מחכים לפוליטיקאים שיעשו שלום. מוטב ללמד את הילדים לשיר:"עוד יבוא שלום עלינו" וזה כבר יעשה את העבודה. ישראלי נטו, ללא שום קשר לדת . הילדים האלו הם השגרירים הכי טובים שלנו. למה שאנשים ירצו שילדיהם ילמדו בעברית על ישראל? כי יצא לנו שם של אנשים שמשקיעים בילדים שלהם והבינו שישתלם לילדים האלו ללמוד שפה שתהפוך לבינל"א . אור לגויים אמרנו? אנחנו בדרך…
*

תמיר ללוז: "השינוי לא צריך להיעשות בקרב הילדים אלא ההורים"

 RSA Animate – Changing Education Paradigms

 

 חינוך לערכי פירגון בגן ילדים: מי רוצה לספר משהו טוב על חבר

 


הרעיון נחמד . חשוב שהילדים יבינו שמה שאתה נותן זה מה שאתה מקבל: לפרגן לאחר מחזיר את הד הפרגון אלייך בחזרה. לעזור לאחר משמע לעזור לעצמך. לתת לאחר משמע לתת לעצמך. התפתחות של האחד לא באה על חשבון השני אלא משלימה ומקדמת את ההתפתחות הכוללת של הכל ושל כולם.

לא אהבתי שמשבחים ילד שמוותר. חושבת שייטב אם נחנך את ילדינו להיות נאמנים למי שהם בלי ההכרח לוותר למישהו אחר כערך עליון. זה שאני דואג לעצמי וחושב על עצמי לא צריך לפגוע באחר. ויתור היא מילה שלילית מאד לדעתי ולא ראוי לחנך את הילדים לראות בה ערך עליון.

***

בני נוער- עזבנו את ביה"ס כדי ללמוד

***

צפו בסרטון » נוער שובר שתיקה

***

פועה לסרי: ראיון טלוויזיוני מלפני 3 שנים:  נערה בת 13, עזבה את ביה"ס וכתבה מכתב עצומה למשרד החינוך אודות בתי הספר שלא לומדים בהם דבר חוץ מאלימות

ומאז,עברו כמה שנים ופועה ממשיכה להשמיע קולה באומץ: 11/9/2012

פועה לסרי: נערה אמיצה בת 16 שמשמיעה את קולם של ילדי העידן החדש

אני מחפשת בצורה אובססיבית משהו אמיתי בעולם הזה . הכל נראה ריק ושטחי מסביבי.
כולם עסוקים בשטויות שלהם בכזו רצינות בלי לשים לב שהם חיים בעולם מזויף
אני מסתכלת על הקיר שממולי  ואפילו הוא לא מרגיש לי אמיתי.אני אפילו לא עצובה, אני פשוט אדישה לגמרי למתרחש סביבי
בשלב הזה אני והשפיות התרחקנו כל כך הרבה אחת מהשנייה שזה מפחיד אותי שלא אמצא אותה שוב לעולם.
בניסיון אחרון לשפיות אני פונה לדבר עם בן אדם שאף פעם לא ראיתי אותו לא מחייך
והוא זה שאמר לי משהו שגרם לי לחשוב על הכל מחדש
בעצם, להרגיש את הכל מחדש
וזה הרבה יותר חשוב במקרה הזה.הוא אמר לי שהמחשבה בוראת מציאות.

ילדי העידן החדש: הם יודעים את מה שאנחנו מפחדים להעיז להעלות בדעתנו. הם יודעים שהשפיות שלהם תלויה באומץ שלהם לאבד את דעתם -את אותה דעת ישנה ,כדי להתחיל לחשוב ולהתנהל מתוך תודעה חדשה

***

פועה לסרי : 19/9/2012 : מה כבר יקרה אם תתנו לנו להחליט בעצמינו?

אני באמת לא מבינה מה הצורך הזה של כולם להגיד לילדים מה לעשות. מה כבר יקרה אם תתנו לנו קצת חופש?  למה ואיך בכלל הגיעו למסקנה שילדים לא יודעים באופן טבעי מה טוב להם?

בבית הספר יש שתי ברירות: לציית או לעשות מה שמתחשק. פועה לסרי בחרה ללמוד באקסטרני כי שם נותנים לה לבחור אך דקה לפני שחשבה לברוח נזכרה שהחופש הולך איתה לכל מקום

***

ד"ר אמנון כרמון – מנהל מכון כרם להכשרת מורים, מכללת דוד ילין, "השולחן העגול" 14.5.12

"אנחנו צריכים להשתחרר מהתפיסה הבעייתית שתפקיד משרד החינוך הוא להחליט מה עושים במערכת החינוך. התפקיד של קביעת התכנים והכיוון של מערכת החינוך הוא תפקיד של החברה הישראלית. משרד החינוך ושר החינוך הם שליחים שלנו."

"המושג בית ספר כמו שאנחנו מכירים אותו. צריך להשתנות מהקצה אל הקצה, בכל דבר: באיך שהוא נראה, איך הוא מתפקד, איך עובדים בו, איך לומדים בו, איך הסביבות שלו נראות. הכל צריך לעבור שינוי. בית ספר כמו שאנחנו מכירים אותו היום, עם הכיתות, עם החלוקה הגילית וכו' הוא תוצר של המאה ה-19, והוא לא מתאים לנו יותר."
פרופ' תמר אריאב – נשיאת המכללה האקדמית בית ברל, "השולחן העגול" 14.5.12
"המושג בית ספר כמו שאנחנו מכירים אותו. צריך להשתנות מהקצה אל הקצה, בכל דבר: באיך שהוא נראה, איך הוא מתפקד, איך עובדים בו, איך לומדים בו, איך הסביבות שלו נראות. הכל צריך לעבור שינוי. בית ספר כמו שאנחנו מכירים אותו היום, עם הכיתות, עם החלוקה הגילית וכו' הוא תוצר של המאה ה-19, והוא לא מתאים לנו יותר."
פרופ' תמר אריאב – נשיאת המכללה האקדמית בית ברל, "השולחן העגול" 14.5.12

קביעת התכנים והכיוון של מערכת החינוך הוא תפקיד של החברה הישראלית. משרד החינוך ושר החינוך הם שליחים שלנו."

***

מפניניו של יידו קרישנמורטי- לגעת במהות:

"את האמת צריך האדם לראות בעצמו מתוך עצמו. אם הוא מקבל אותה מוכנה מפיו של האחר,כבר אין זו אמת אלא דבר מה חסר חיים. הטכסט הראשון שעלינו לקרוא הוא הטכסט של עצמנו . ההבנה נרכשת רק דרך הידיעה העצמית,כלומר מודעותו של אדם לתהליך הפסיכולוגי השלם שלו.לכן,משמעותו האמיתית של החינוך היא הקניית הבנה עצמית,כי בתוך כל אחד מאיתנו מצוי כל הייקום כולו.

החינוך המקובל מקשה מאד על חשיבה עצמאית.ההתאמה לצורות קבועות מובילה לבינוניות. ההיבדלות מהכלל או ההתנגדות לסביבה אינן קלות ולעיתים אף מסוכנותהדחף להצליח, שפירושו רדיפה אחרי גמול-חומרי או רוחני כביכול,השאיפה לנוחות,החיפוש אחר ביטחון פנימי או חיצוני-כל אלה מדחיקים את אי שביעות הרצון,שמים קץ לספונטניות ומולידים פחדפחד החיים הזה,הפחד ממאבק ומניסיון חדש,מכלה בנו את רוח ההרפתקאה.כל מערכת ערכי החינוך שחונכנו עליה החדירה בנו את החשש להיות שונים משכנינו,את החשש להתנגד לדפוסים המקובלים בחברה והחדירה בנו יראת כבוד מוטעה לסמכות ולמסורת.חינוך איננו רכישת ידיעות,איסוף והשוואת עובדות.חינוך פירושו הבנת משמעות החיים בשלמותםתפקיד החינוך הוא ליצור אנשים השלמים עם עצמם ולכן נבונים.אינטיליגנציה היא היכולת להכיר את החשוב,את ה"יש", ופירושו של חינוך הוא לעורר יכולת זו בעצמנו ובאחריםאל לחינוך לעודד את היחיד לקבל את מרותה של החברה או להתאים עצמו אליה התאמה שלילית.על החינוך לעזור לו לגלות את הערכים האמיתיים,ע"י חקירה ללא דעות קדומות ובמודעות עצמית

***

הכישורים שהייתי מחפש אצל מורה מתמקדים בשאלה אחת – האם הוא עוזר לך ללמוד את עצמך ולהתקדם בעצמך אל עצמך. /צפריר שפרון

***

אייל הרצוג: על החינוך בביה"ס שמדכא למידה, על the trivium- אנטי וירוס של המוח : היכולת שלנו לסנן מידע

כשאנחנו שולחים את הילדים שלנו לביה"ס זה כמו מחשב בלי אנטי וירוס: המחשבה שלהם מועמסת במלא מידע שלא רלוונטי עבורם ולא זו בלבד שאינו מקדם את ההתפתחות שלהם, אלא עוצר אותה.

צפו בסרטון » העונש שבתוך הפרס – חינוך במאה ה-21 בעתיד

אישית- משתפת: חייבת לסייג את הדברים בעמדתי הנוכחית: אחרי 10 שנים בחינוך ביתי בהם האמנתי כל כולי בחינוך הביתי כאלטרנטיבה מתאימה עבורי לשמור על חופש הסקרנות הטבעי של ילדיי ללמוד את עולמם, ואחרי שילדיי נכנסו כעת ללמוד במסגרת ביה"ס פתוח, יכולה לומר: אין דבר כזה נכון ולא נכון. כל אחד נכון לו משהו אחר בזמן אחר. ביה"ס הפתוח שילדיי לומדים בו מזמן להם הרבה הזדמנויות למידה שכעת, בנסיבות המשתנות, חשוב עבור ההתפתחות שלהם

***

"תצלמו את התלמידים בכיתות, בקרוב זה יהיה שייך להיסטוריה" /יעקב הכט  (מייסד ביה"ס הדמוקרטי הראשון בארץ)

לכל בחירה במציאות יש חובות, קוראים לזה אחריות. זה סוד החיים – להבין שאתה בוחר את החיים ולוקח אחריות על התוצאות. בפועל, זה לא קיים בביה"ס רגיל, שם אין בחירות, מטילים עליך משימה ואם אתה לא עושה אותה – זה לא בסדר, כלומר זה אימון לצייתנות. צייתנות זה לא מה שנדרש בחברה. בחברה לא בודקים כמה אתה צייתן אלא כמה אתה יצירתי, יזמי. זה לא מה שמלמדים בביה"ס. אמרתי: בואו נייצר בית ספר שיש לו קשר לחיים במציאות!".

בית הספר הוקם על ארבעה עקרונות בסיס: 1. אנחנו חיים בקהילה דמוקרטית וההחלטות וקיומן נעשות במתכונת דמוקרטית. הכוח של המנהל עובר לכוחה של הקהילה. מדי שבוע נפגש הפרלמנט, שמורכב מנציגי הקהילה: תלמידים, מורים, הורים, ובו נקבעים כל חוקי בית הספר. 2. כל ילד בונה לעצמו תוכנית לימודים אישית. הוא קובע מה הוא רוצה ללמוד, איך, מתי וכמה. הלימודים הם רב גילאיים – פר עניין, לא פר גיל. 3. מערכת יחסים קרובה בין המבוגר לצעיר, כשכל ילד בוחר חונך אישי אשר משמש כאיש הקשר שלו עם ביה"ס. 4. ההערכה היא אישית ולא מבחנים וציונים. אין בביה"ס מבחנים וציונים, מלבד הבגרויות שהילדים בוחרים לעשות".

"פעם המבנים הארגוניים פעלו במבנה פירמידה: הידע זורם מלמעלה למטה והשאיפה של כל אדם היא להתקדם כמה שיותר גבוה. כלומר, כל אדם רואה בחברו מתחרה. היום אנחנו חיים בארגונים שהם רשת, כשכל אחד מביא את החוזקה והייחוד שלו והאלמנט המרכזי – אמנות השיתוף פעולה.

המעבר בין הפירמידה לבין הרשת הוא מהלך פוליטי, והוא לא קשור לחינוך כחינוך. זה ברור לכולם שזה צריך להיות אחד אבל יש פה כוח שלטון. השלטון נבחר לתקופות קצרות והוא מניח שהוא לא יכול לחולל מהפכה. שינוי משמע – אני משנה דברים בתוך הפירמידה כדי שהיא תעבוד טוב. מעבר מפירמידה לרשת – זו מהפכה.


צפו בסרטון » תבנית החינוך המוזהב


דוגמא לבית ספר מעורר השראה

שבו גם המורים וגם התלמידים יודעים לעשות שמח , מבחירה חופשית שנובעת מהבנה ומתאום תדר עם מגמת ההתפתחות הכלל בריאתית: הם שרים את החומר הנלמד (אמנם עדיין – כולם שרים ביחד, אותן מילים, אבל לפחות יש תחלה של שינוי בכוון של פתיחות לדרכי למידה חדשות)
לכל תלמיד יש מחשב מולו ונייד סלולרי מתקדם ומסך עם מקרן במקום לוח עם גירים
הכניסה לביה"ס היא דרך מגלשה:גם לצוות המורים. הכניסה לכיתה היא בדלת שנראיית כמו ארון ספרים שנפתח לשניים -הספרים זזים הצידה ואת מקומם תופס המחשב והשיר והריקוד- אנרגיות אש, התלהבות,יצירתיות, תשוקה ללמוד.

*

צפו בסרטון » בני נוער למען שינוי בחינוך


צפו בסרטון » למה הילד שלי לא מאושר?


 האם אפשר ללמד יצירתיות? 

***

לוקחים אחריות- יוצרים מציאות:  ענת רז: 13/9/2012

איני יודעת כמה מכם מודעים לשינוי שהביאה איתה רפורמת אופק חדש ,אבל להלן ההסטוריה המקוצרת של הדברים:
חפשו דרך להעלות את שכר הגננות, החליטו להוסיף להן שעות ובדרך החליטו להשאיר את הילדים ללא ארוחת צהריים חמה עד השעה שתיים ורבע בצהריים
(הילדים שיוצאים הביתה מגיעים ואוכלים במקרה הטוב בשתיים ורבע, וילדי הצהרונים גם כן אוכלים רק בסביבות שתיים שתיים ורבע).בשנה האחרונה מתנהל מאבק בעוולות הרפורמה ע"י קבוצת הורים שאני חלק ממנה, ע"י המאבק השגנו את הפשרה (שלא מקובלת עלינו כפתרון) לפיה בארבעת החודשים הראשונים של שנת הלימודים,
ילדי טרום טרום וטרום חובה יוכלו לצאת באחת וחצי או בשתיים לפי בחירת ההורים,
משרד החינוך קורא לזה תקופת הסתגלות, אנחנו מקווים שזוהי נקודת פתיחה.מצ"ב קישור לבלוג שנפתח ע"י הקבוצה ומפרט את המאבק ואת מה שאנו מבקשים; תנאים סבירים לכל הילדים וארוחת צהריים בשעה סבירה.אודה לכם את תציצו בבלוג ותצטרפו למאבק וכמובן אם תפיצו את הקישור הלאה.יש גם קבוצה למאבק- גן סגור
לצערי משרד החינוך מתייחס אלינו כרגע כאל קבוצת הורים איזוטרית וקטנה, תראו להם שזה לא נכון!יותר הורים= יותר כוח.

***

על חשבון לימודים: תלמידים משמשים קהל בתוכנית הריאליטי "The Voice"

עד שיש יוזמה יוצאת דופן – הזדמנות לנוער  להשמיע קולו -לצפות בנערים ונערות שמהוות השראה  עבורם,משרד החינוך מזדרז לבטלה:  "הנושא נבדק – מנהלת המחוז הורתה להשיב את שעות הלימוד והנחתה את בית הספר שלא לקיים פעילויות אלה על חשבון שעות הלימודים".

***


צפו בסרטון » הילקוט הדיגיטלי של מט"ח במדע וטכנולוגיה (משרד החינוך)


***

הנה משהו לחשוב עליו: ג'ון גורדון שהוכרז השבוע כזוכה פרס נובל לרפואה לשנת 2012, כנראה לא הקשיב למורה שלו. וטוב שכך.

גורדון פרסם את צילום התעודה שלו משנת 1949 ובה נכתב כך: "העבודה שלו היתה רעה…משום שהוא מסרב להקשיב ומתעקש לעבוד בדרך שלו. הוא חושב שהוא רוצה להיות מדען…זה מגוחך…אם הוא לא מסוגל ללמוד עובדות פשוטות, אין שום סיכוי שהוא יהיה מקצוען… זה יהיה בזבוז זמן מצדו ומצד אנשים שילמדו אותו"…

מה אתם אומרים: האם בתי הספר של היום מקדמים את המדענים של המחר, או עוצרים אותם?
הסיפור המלא בלינק הנוכחי.


צפו בסרטון » ז'ק פרסקו מרצה באוניברסיטה 1999

***

ילדים חדשים – חינוך חדש /אורלי הלל

הלך המחשבה והנוקשות שעדיין קיימת בנושא החינוך לא מאפשרת לנו להתפתח ולהתקדם ולראות את ילדינו כאינדיבדואליים חופשיים, אשר אמורים למצוא את דרכם הייחודית בדרך שנכונה עבורם ברמה האישית.

***

תבונה – חינוך חדש בישראל


צפו בסרטון » Pink Floyd — The Wall


פוסטים בנושאים קרובים שמומלץ להיכנס אליהם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *