תודעת למידה יוצרת

תנועה שנועדה להוביל הלך רוח תודעתי שמעודד ילדעים  ללמידה יוצרת : כזו שיוצרת מידע חדש מתוך חיבור לידיעה הפנימית, לחושים הפנימיים,ממציאה ומפתחת רעיונות, דעות ,יוזמות  וטכנולוגיות שאינן מוגבלות במסגרת חשיבה תיאורטית וידע קיים

מטרותינו

  • להעלות את המודעות לתודעה שצרובה בילדעים שנולדים יודעים
  • למחוק את המילה חינוך  מהתודעה האנושית .
  • להבהיר/להעביר מסר: ילדעים לא צריכים שיחנכו אותם. הם כאן ללמד אותנו וללמוד את עצמם בעצמם
  • מבוגרים שראויים ללוות את תהליכי הלמידה העצמאיים הם אלו שמשקיעים בהתפתחותם  ומהווים השראה בעצם היותם מי ומה שהם באמת- תלמידים סקרניים שחוקרים ויוצרים בעצמם

יום היסטורי : מפגש התנעה של קואליציית "ככה" : "ככה זה לא יכול להימשך" לשינוי החינוך 

נעמה וייס טוהר ובאר וייס במפגש קואליציית ארגונים לשינוי החינוך

 

למידה יוצרת משמעה שילדעים לומדים ידע חדש שהם עצמם יוצרים- ממציאים ולא משננים נתונים שמבוססים על ידע ישן שלא תורם להם דבר להתפתחות. כדי להיפתח לתודעה חדשה, אנחנו חייבים לשחרר קודם את מסגרות החשיבה וההתנהלות הישנות.ולכן פתחתי דבריי  במפגש הקואליצייה ב 3 "לא"
 

1. לא עוד בתי ספר 

ילדעים לא צריכים ללמוד בבית מספר
כשיש באינטרנט מידע זמין בכל מקום
אין סיבה שיוגבלו לעולם התוכן המצומצם
שמבוגרים מכתיבים להם בתפיסתם המיושנת
הם אזרחי העולם הגדול וראוי שתהיה להם
נגישות למידע חופשי ברשת ללא תווך
 

2. לא עוד מורים שמורים לילדעים מה ללמוד

ילדעים לא אמורים לקבל הוראות ממורים
שאומרים להם מה מתי כמה איפה ואיך ללמוד
מבוגרים שילוו את תהליכי הלמידה העצמאיים
שלהם, הם אלו שמשקיעים בתהליכי הלמידה
וההתפתחות האישית של עצמם בעצמם
 

3. לא עוד חינוך. ילדעים נולדים יודעים ולא צריכים שיחנכו  אותם.

ילדעים לא צריכים שיחנכו אותם.
הם כאן כדי ללמד אותנו כללי משחק חדשים
אל למבוגרים להכתיב לילדעים דרכי חשיבה
על בסיס תפיסות שבי ישנות. בניסיון לכוון
הם רק מסיטים אותם מדרכם
ילדעים נולדים יודעים מה נכון להם
ללמוד וללמד את עצמם בעצמם
 
מה כן?
 

1. כן למרכזי למידה יוצרת

ילדעים יוצרים ידע חדש
שלא מבוסס על תיאוריות מדעיות קיימות
או פרדיגמות חינוכיות שנלמדו כבר שנים
אלא ממציאים עולם תוכן חדש
מפתחים שפה, טכנולוגיה ותודעה חדשה
 
2. כן לאפשר לילדעים מרחב פתוח ללמידה עצמאית מותאמת אישית
תוכנית למידה מותאמת אישית
לכל ילד לבחור את תחומי העניין שלו
ללא הכתבה של נושאי חובה
 

3. כן שהילדעים יחליטו בעצמם איך ייראו תהליכי הלמידה שלהם.

כן לילדעים. הם אלו שצריכים לתכנן את מהלכי השינוי
רק הם יודעים מה נכון להם
מבוגרים- הורים ומורים,מנהלים, עם כל רצונם הטוב
מחליטים לפי מערכת האמונות שלהם
לילדעים יש מערכת הפעלה שונה בתודעה ולכן הם
שצריכים לבחור לפי מה שרק הם יודעים שמתאים להם
*

הלך הרוח התודעתי:

 
החל מ 1 בספטמבר ילדעים עושים בביהס דבר אחד חושבים מתכננים ובונים איך הם רוצים שתיראה תוכנית הלמידה שלהם רק הם יודעים מה נכון להם . ילדעים הם אלו שצריכים לתכנן את מהלכי השינוי. הם לא יגיעו לביהס כדי ללמוד  שום דבר אלא כדי ליצור  לעצמם בעצמם תוכנית למידה .כמה שייקח – יום שבוע חודש שנה או שנתיים
*
קבוצת פייסבוק : תודעת למידה יוצרת
כדי שמרחבי למידה ייראו כמו שהם נראים ברעננה, האנשים שיצרו אותם,עברו קודם תהליך התפתחות פנימי ועשו שינוי תודעתי: הבינו שהמילה חינוך ראוי שתימחק מהתודעה האנושית ואת מקום ההוראה של המורים, מחליפה דמות מבוגר שמלווה את תהליכי הלימדה העצמאיים של הילדעים . יש אווירה של חוויית הנאה מלמידה יוצרת באוויר, במרחב פתוח שבו יש מקום לגמישות מחשבתית ותנועה פיזית . לא עוד מורה שמורה- הוראות ונותן הנחיות מול כיתה של תלמידים בשורות שחייבים להישמע ולציית לסמכותו שקובעת מה איך כמה ומתי ללמוד, אלא מרחב שמאפשר תודעת למידה יוצרת ומעודד ילדעים לחקור בעצמם את עצמם ואת העולם, ללמוד אחד עם השני ועל השני. לשבת בערסל ולבהות בחלל זו הדרך להתחבר למידע הפנימי שהילדעים בחרו ונבחרו להביא לעולם. אלו הימים- אחרית הימים.. שילד שבוהה באוויר מקבל מקום ראוי על כורסא מתנדנדת לעשות את זה ולא מעיפים אותו מהשיעור כי הוא לא מקשיב למורה . הוא קשוב לעצמו. משיח כבר כאן…

לא עוד בתי ספר !!! כן מרכזי למידה עם מרחב פתוח open space

מרחב פתוח הכוונה גם פיזית וגם תודעתית – כזה שלא מפרידים בו כיתות וגילאים, כזה שלא כופים על תלמידים ללמוד נושאי ליבה אלא רק נושאים שהליבה שלך נמשכת לחקור בסקרנות טבעית- כי הנושא בוער בנשמה שכמהה לדעת, לפתח ולהתפתח ולתרום להתפתחות הכוללת. כזה שלא כי מגבילים את זמן החיבור שלך לרשת המידע החופשי באינטרנט ולא מחייבים אותך לשנן ידע שלא תורם לך כלום מספר שהתוכן בו מוכתב ע"י מבוגרים שחושבים שזה תפקידם לחנך ילדעים. זה לא !!! מוטב אם המבוגרים האלו ישקיעו זמנם בתהליכי ההתפתחות האישיים שלהם כדי שיהיו ראויים ללוות את תהליכי הלמידה העצמאיים של הילדעים. בינתיים- יש לאפשר להם ללמוד וללמד את עצמם בעצמם, לארגן להם מרחבי למידה ויצירה פתוחים, לתת להם במה להשמיע קולם .
כללי המשחק החדשים הם מחשבה עצמאית, חופש ביטוי, תודעת למידה יוצרת.
*
בתמונה : הדמייה של כיתות הלימוד החדשות בבת ים , על ערסל עם לפטופ ביד ורגליים למעלה: תכירו את כיתות הלימוד החדשות. עיריית בת ים הגישה הצעה להפוך חללים רבים בבתי הספר בעיר לחללי עבודה מודרניים שנראים כאילו יצאו מתוך חברת הייטק בעמק הסיליקון

ככה נראיית תודעת למידה יוצרת : כשאנחנו יוצרים במציאות הגשמית את מה שיצרנו -תמונת המציאות שציירנו בעיני רוחנו 

ובחלומי.. ככה נראיית תודעת למידה יוצרת : כשאנחנו יוצרים במציאות הגשמית את מה שיצרנו -תמונת המציאות שציירנו בעיני רוחנו
*
חלמתי הלילה איך נראה היום הראשון שלי עם ילדעים שמגיעים לביה"ס ביום הראשון. אז ככה:אני פוסעת במזדרון ונכנסת לכתה חשוכה שהילדעים בה יושבים שורות שורות בפינת החדר ומחכים למורה. אני מתקרבת לכוונם ואומרת להם בלחש – כאילו שאף אחד לא ישמע : שמעו- אנחנו הולכים לעשות הפתעה: אנחנו לא מחכים לשום מורה. אתם לא צריכים מורה שיורה לכם מה ללמוד. אנחנו יכולים ללמד את עצמנו בעצמנו. בואו…
*
התחלתי להפוך את השולחנות – חלק שוכבים, חלק לגובה, חלק לרוחב, באלכסון.. הפכתי אותם למן פינות ישיבה אישיות- כל אחד מפוזר במרחב במקום אחר ברנדומליות – לא בשורות ולא ב ח . אי-סדר > זה הסדר החדש.
*
ואז אמרתי להם שבא לי להקריא להם שיר שכתבתי : רוח מלטפת  שיתן להם השראה לשיעור שירה. במקום לכתוב על הלוח, שלחתי להם את טכסט השיר עם המילים בווטסאפ. ככה כל אחד קיבל את המילים אישית ישירות דרך האוויר- המחשב – למחשבה שלו . הקראתי אותו בהתרגשות וסיפרתי כמה מרגש עבורי היה לכתוב אותו כי כל כך אני אוהבת את הרוח וזה שיר שבו ממש הענקתי לרוח תכונות אנושיות כי באמת חשתי אותה מלטפת אותי כמו אהובה אמיתית – כזו שמעולם לא קיבלתי משום בן אנוש. ואז, אז אמרתי לכל אחד שיעשה מה שהוא רוצה . זה כולל גם לא לעשות כלום ורק לחשוב והרהר, זה יכול להיות לכתוב בעצמם שיר שלהם שמבטא אהבה למשהו או מישהו שהם אוהבים, זה יכול להיות להמציא לו לחן ולשיר עם מנגינה – מוזיקת רקע , או ריקוד עם תנועות תואמות תדר, זהיכול להיות לצייר- את השיר (שלי או של עצמם אם כתבו) , זה יכול להיות להעלות אותו לרשת לפורומים של כתיבה יוצרת ולבקש משוב. זה יכול להמציא לו המשך בית שני או לשנות בו מילים . בקיצור זה יכול להיות כל דבר שיבחרו.
*
הסברתי להם שהשיר שכתבתי-יצרתי – ברגע שהעלייתי אותו לאוויר הוא כבר לא שלי – הוא פתוח חופשי וגלוי לכל אחד להשתמש בו כרצונו- להעתיק,לשנות, למחוק, להוסיף,להוריד, לערוך. שום דבר בעולם הזה לא באמת שלנו. כולנו רק אורחים כאן: משתמשים במה שיש ויוצרים ממנו/איתו/באמצעותו או חלק ממנו – אפילו רק החלק של ההשראה- הרעיון , בלי המילים, משהו חדש שהוא שלנו . כך אנחנו נתרמים ממה שאחרים יצרו ותורמים את היצירה שלנו לטובת הכלל וההתפתחות הכוללת
*
הסברתי שהם חופשיים לבחור אם לעבוד עם החומר למחשבה שנתתי להםעצמאית – לבד או ביחד, בישיבה או תוך כדי תנועה , בתוך מרחב הלמידה שיצרנו או בחוץ או בבית. הם יכולים לכתוב את השיר במחברת או במסמך וורד או דוקס- ככה יוכלו לכתוב יחד בו זמנית כמה ביחד- כך שזה הופך לסוג של משחק חברתי , או שהם בכלל לא חייבים לכתוב את המילים. הם יכולים להמשיך להרהר בהן בתודעתם עד שתתבהר בהם הבנה איך לדייק את המחשבות למילים וזה ייצא ברגע אחר, לא חייב עכשיו דווקא בזמן השיעור. יש מי שאוהבים לתת למידע לשקוע ולחלחל לתוכם, לישון על זה ורק אחרי כמה זמן זה מתגבש להבנה . דברים קורים בזמן נכון. אני הפצתי ברוח השראה ונתתי מידע וכל אחד יבחר אם ובמה ומתי להשתמש , או לא בכלל.
*

מיכל מגשימה חלום ברשת אקטון אקדמי 

  1. אמונת הבסיס באקטון היא שכל ילד הוא גיבור, והמטרה של התקופה שלו באקטון היא להכין אותו למסע חיו ולעזור לו למצוא את השליחות שלו, שבעזרתה הוא ישנה את העולם (ראו הרחבה בפוסט נפרד בנושא).
  2. המטרה באקטון היא לא לספק לילדים ידע, אלא ללמד אותם כיצד ללמוד, כיצד להיות וכיצד לעשות (learn how to be, learn how to do, learn how to learn, ראו בהרחבה פוסט מרתק בעיניי בנושא)
  3. הלמידה היא רב גילאית. כל ילדי היסודי לומדים יחד (כיתות גן חובה עד ו), כל ילדי החטיבה לומדים יחד (כיתות ז-ט) וכל ילדי התיכון לומדים יחד (כיתות י-י"ב).
  4. בכל אחד מבתי הספר יש מספר שונה של תלמידים, שנע בין 6 לעשרות. באופן ספציפי, אני עובדת באקטון חדש שהוקם בוורונה ניו ג'רזי לפני שנה ויש בו שישה תלמידים, ולכן כל הפוסטים שלי שמתארים את חיי היומיום בבית הספר מתייחסים לבית הספר הזה. עם זאת, כל השיטות שמתוארות בבלוג הן זהות לחלוטין גם לשאר בתי הספר ברשת שבהן כאמור יש גם עשרות תלמידים.
  5. החלל שבו לומדים הילדים נקרא סטודיו (ולא כיתה). הוא יהיה נעים ומזמין, ויעוצב ברוח החינוך המונטסורי.
  6. התלמידים נקראים "Eagles".
  7. אין מורים באקטון אלא מדריכים. זה לא שינוי סמנטי אלא אמירה מהותית מאוד: המטרה של המבוגרים באקטון היא להנחות ולהדריך ולא ללמד שום דבר. למעשה הכלל הכי חשוב שנאמר כבר מהיום הראשון ללימודים הוא שלמדריכים אסור לענות לילדים על אף שאלה. הילדים אמורים לשאול זה את זה, או לחפש את התשובות בעצמם.
  8. סדר היום באקטון מתחלק בדרך כלל לשניים: שעתיים וחצי בבוקר שמוקדשות ללימודי ליבה (מ"מ, קריאה וכתיבה), ושעתיים וחצי אחר הצהריים שמוקדשות לזמן פרויקטים.
  9. את לימודי הליבה הילדים לומדים באופן עצמאי, באמצעות תוכנות במחשב (קהאן אקדמי, dreambox ועוד. יש פוסט נרחב רק על הנושא הזה).
  10. בזמן הפרויקטים הילדים עובדים על פרויקט שהנושא שלו משתנה אחת ל-5-6 שבועות. בסוף תקופת פרויקט הילדים מציגים את התוצרים בתערוכה. נושאי הפרויקטים מגוונים מאוד ומשתנים (גם כאן, יש פוסט מפורט רק על פרויקטים).
  11. השאיפה באקטון היא להגיע למצב שבו הילדים פועלים בסטודיו באופן עצמאי ללא עזרת מבוגר ככל האפשר. בתחילת כל שנה הילדים מגבשים חוזה שבו הם מנסחים את כללי ההתנהגות בסטודיו, ובמשך השנה הם פועלים על פיו. בכל נושא למידה כל ילד מגדיר לעצמו יעדים אישיים בהם הוא מתחייב לעמוד, ובכל יום/שבוע הם בודק כיצד הוא עמד בהם (ראו הרחבה על מדידה והערכה בפוסט הזה).
  12. בחטיבה ובתיכון כל ילד בוחר לו התמחות שהיא למעשה עבודה לכל דבר. הוא אחראי על ניסוח קורות חיים, הגשה למשרות השונות, ראיון ובמידה והוא עובר הוא עובד במקום העבודה אליו התקבל כחלק מתוכנית הלימודים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *