מהפכת אסדות הגז

גז ישראלי  הוא משאב לאומי של העם במדינה: אנרגיית אש-אוויר ששייכת לנו- לכולנו- ישראליים ויהודיים בארץ ובעולם . זהו מימון אנרגטי חתום מראש בתסריט שלנו כצביר העם היהודי=הייעודי.. ככזה , ראוי שכל החלטה לגבי הדרך המייטיבה להשתמש בו תהיה בידי העם ולא מנוהלת עי אנשי הון ושלטון . העניין הוא שהם לא יוותרו על השליטה הזו מרצונם החופשי. יהה עלינו לקחת אותה בעצמנו. שליטה ושלטון- לא רוצים שישלטו בכם? תלמדו לשלוט באנרגיה שלכם .  לא מדובר כאן במחאה ובדרישה להזיז את אסדות הגז כמה מטרים לעומק הים. אנחנו בעיצומו  של תהליך שינוי תודעתי מתמשך , מהפכה שתסתיים ב קריסת מערכות כוללת בארץ ובעולם. במהרה בימינו אמן. 

שומרי הבית – המאבק של שומרי הבית התחיל כמאבק להרחקת אסדות הגז מחופי ישראל וממרכזי אוכלוסיה. עם זאת, היום כבר ברור שאין בכלל טעם בפיתוח מאגר לוויתן בעת הזו. המשק הישראלי אינו זקוק לגז ממנו, וכך גם המדינות השכנות ומדינות אירופה שעוברות במהירות לאנרגיות מתחדשות.
משבר האקלים מחייב את כולנו לפעולה מיידית ודראסטית לעצירת פליטות המזהמים לסביבה, וזה כולל גם גז טבעי שהינו אנרגיה מזהמת.

לכו תסבירו לדורות הבאים שאסדות הגז היו בחירה כלכלית נבונה כשהם לא יוכלו לעבד את האדמה, לנשום אוויר ולשתות את המים 

אזהרה מהים

מחאת נוער אסדות הגז

מעיין סרוסי בת 14 : אני פונה אליכם בשם העתיד

תלמידים במאבק אסדות הגז הודיעו שהם לא הולכים לביהס ב 1 לספטמבר
העלו עצומה: אם אין חיים אין לימודים!
הנוער נלחם על הים: "אנחנו יכולים להשפיע המון"

מהפכת הילדעים 

מאות בני נוער נלחמו היום נגד איוולת אסדות הגז  . נגד תודעת השליטה של ממסד ההון-שלטון של העידן הישן שחושבים שהם יכולים לנהל ולגזול את משאבי העם במדינה ובעד חופש הביטוי והמחשבה העצמאית של ילדעים לבחור מה הם רוצים ללמוד וללמד. היום הם עשו לכולנו ביהס והראו למבוגרים איך זה נראה כשלוקחים אחריות על החיים שלך.
*
ילדעים  נולדים יודעים למה הם נולדו-נועדו : להיות השינוי. בבחירה בין ללכת ליום הלימודים הראשון בבית הספר או לעמוד מעבר לקו האדום- לא היתה להם שאלה. אין להם ספקות והתלבטויות מה הדבר הנכון לעשות. זה רק מבוגרים מונעים ע"י פחד מאי וודאות, חוששים לאבד את כל מה שהם חושבים שיש להם שמא יגלו ששום דבר לא באמת שלהם. כולנו רק עוברים ושבים כאן . קיבלנו את הזכות לחיות יחד עם החובה – האחריות לוודא שאנחנו משקיעים בהתפתחות של הקיים ולא בלכלות את הקיום- הייקום.

הזכות לחיים – עליית הנוער לירושלים

קול הבינה הנשית מזכירה את חכמי חלם 

מאיה יעקובס מנכ"לית צלול בעצרת מחאה בכיכר רבין

מאיה יעקובס מנכ"לית צלול

מאיה יעקובס Maya Jacobs מנכ"לית צלול | Zalul Environmental Association בנאום מרתק בעצרת המחאה בכיכר רבין #עוצריםאתהאסון: "כל המחאות נובעות מאותו כשל של תכנון וממשל שמזניח את הקשר בין הבריאות לסביבה. בתוך כעשור בלבד יצטופפו בארץ כ-16 מיליון תושבים. כל אחד יחיה לי מפגע סביבתי כלשהו. אנחנו דורשים מהמדינה לנהל את פיתוח האנרגיה, הבינוי והתעשיה מתוך הקפדה יתרה על הגנת הסביבה כטיפול מנע להגנת חיינו! ישראל נמצאת בצומת דרכים היסטורית. הארץ משנה את פניה ותכניות הפיתוח הגרועות שמקודמות בים וביבשה ישפיעו על חיינו לתמיד. עוד לא מאוחר לעצור את האסון! ביחד. הציבור ביחד עם כל ארגוני הסביבה יכולים להביא לשינוי. סביבה נקייה כמפתח לחיים בריאים צריכה להיות משימה של כל נבחרי הציבור, מימין ומשמאל!".

Posted by ‎שומרי הבית‎ on Monday, September 10, 2018

יובל שטייניץ: "הלובי של חברות האנרגיה כל כך חזק שאין לך סיכוי נגדן"

"חששתי שבאמת יחסלו אותי" מעיד שטייניץ ומתאר מסכת איומים שנדמית כאילו לקוחה מתוך סרט מאפיה אפל במיוחד. שטייניץ מסכם: "האם אנחנו נכנעים לארבע חברות גדולות שמסוגלות להפעיל לחץ עצום ומגייסות לובי חזק, גם בארצות הברית, או שאנחנו דמוקרטיה מספיק איתנה כדי לעמוד על שלנו?".   שאלה מצוינת, כבוד השר.

*

ככה עושים מהפכה בתבונה : מידע שמקדם הבנה הוא הנשק. לא נכריע את ממסד האדמה השמרני בכוח שליטה פיזי על האדמה ומשאביה החומריים , אלא בכוח המוח, בהפצת תודעה ברוח ובחיבור רשת שיתופי פעולה בינאישית אנושית של אנשים ערים ומאירים דרך חדשה ..

הדרך היא להעביר את השוטרים מצד המתנגדים לצד התומכים ,להבין שכולנו אחים וגרים כאן יחד, שותפים לאותה מטרה . כך יאבד הממסד את כוחו: כשהאנשים שמתחזקים אותו יתחזקו בדעתם העצמאית, יפעילו שיקול דעת תבוני ויעברו צד להיות עם העם. כך תתהווה קריסת מערכות  : לשלטון לא יהיה יותר מימון אנרגטי – כשאף אחד לא ירצה (אש) לקחת בו שום חלק , כשאנשים יבינו (אוויר) שמוטב להם לקחת אחריות ולא להשאיר אותה בידי שלטון , כשמסה קריטית של אנשים תשתף פעולה (מים) וכשהציבור יעשה מרד מיסים ולא יהיה כסף למדינה לתחזק את מוסדותיה (אדמה) .  זה היעד אמיתי. זו הסיבה הגבוהה שלשמה אנחנו נלחמים: שינוי תודעתי של כל אותם אנשים שחושבים ופועלים, מתנהלים בשירות הממסד להבין שהם נמצאים בצד הלא נכון.

מטרת המהפכה היא שהציבור יפסיק לתת אנרגיה לשלטון שישתמש בה כנגדו. כשנפסיק לשלם מיסים שמממנים את מוסדות המדינה שעוצרת את תהליכי השינוי שהתחייבנו לקדם.

יהודים, תתעוררו ! אל תתנו לאף אחד להרעיל אתכם שוב בגז !!!
Wake up Jews! We can't let them poison us with gas again!

השוטרים שאמונים לשמור על החוק שנועד לשמור על האזרחים, שומרים על אלו שעוברים עליו, על אותם עברייני הון שלטון עולם תחתון שראוי שיעברו מהעולם הזה . אותם שוטרים מאבדים היום אמון בממסד הארגון שהם עובדים עבורו

הם פושטים את המדים ומבינים שמוטב שיעבדו עבור הילדעים  שלהם שיגדלו בעולם שבו לא רק המים והאוויר נקיים בו אלא עולם שבו מודל החיקוי והדוגמא הראוי הם אנשים עצמאיים שלוקחים אחריות על הבחירות  שלהם ולא בוחרים באנשי שלטון שישלטו בהם ובתקציב האישי שלהם והלאומי של כולנו.

חשוב להבין שגם אותם טייקונים ופוליטיקאים מושחטים, אינם החושך. הם חלק מהמערכת המוארת שמטרתה להעיר ב ע ולהאיר ב א לנו את הדרך להתיישר.

אם הם לא היו גונבים לנו את הכסף אף אחד לא היה מתאמץ לדייק את האנרגיה שלו. למה לי לחיות בצמצום אם אני יכול לחיות באוברדראפט ולבזבז יותר אנרגיה משחתומה לי בתסריט? אז זהו, שאני לא יכול. רק כשלא יהיה לנו כלום ונאבד את כל מה שחשבנו שהיה שלנו, נבין שיש סיבה יותר גבוהה שלשמה אנחנו כאן. ומי שלא יבין מהי- לא תהיה לו סיבה לחיות.

לא רק השוטרים אלא גם את המפקדים ששלחו אותם ואפילו טייקוני ההון-שלטון – הם עצמם רק בובות על חוט שמבצעות הנחיות של ממשלת הצללים  .הם עושים את העבודה שלהם מצויין. הם נשלחו לקחת לנו את האנרגיה כדי להעיר אותנו שנתעורר וניקח אחריות לשלוט על האנרגיה של עצמנו בעצמנו ולא נשאיר את הבחירה בידי נציגי ציבור שלא מייצגים אותנו. אנחנו הציבור. זה בידיים שלנו !
*
נובל אנרג'י הם לא הרעים בסיפור הזה . הם נשלחו כדי להייטיב איתנו. החושך הוא הפסיביות שלנו, הפחד שעוצר אותנו מפאקינג לעשות כבר את מה שאנחנו אמורים לעשות.
*
חוקים נועדו כדי שנפעיל שיקול דעת להפר אותם 

חווה (ההיא מגן עדן..האשה של אדם) הביאה איתה חוויה של התפתחות כשהפרה את הצו האלוהי והפעילה שיקול דעת – כשבחרה לדעת את היותה תודעה בוראת. אנחנו האנשים שלהם חיכינו דורות על גבי דורות וגלגולים על גלגולים. זה אנחנו שיש לנו אומץ להפר את החוק ולהבין שאנחנו תודעה בוראת שזכותה וחובתה לברוא מציאות חדשה ולהתנהל לפי כללי משחק שאנחנו כותבים היום בספרי ההיסטוריה של מחר. כללי משחק ששונים מהחוקים שהכתיבו לנו ואילפו אותנו להקשיב להם במקום לקול הפנימי . עלינו להמציא מציאות שבה אנשים לוקחים 100% אחריות על הבחירות שלהם

מה מקדם החלטה להרחיק את אסדות הגז מהחוף?

החלטה תודעתית של הציבור לקחת אחריות ולהעלות את הנושא לסדר היום הציבורי. רק כשתיווצר מסה קריטית של תודעה כוללת שתעלה דרישה אנרגטית לאוויר , תשתנה גם המציאות הארצית. ככל שנעלה את מודעות הציבור- נצבור נקודות זכות שישנו את פני המציאות. הזכות הזו היא חובה שהתחייבנו לממש.

שליטה בחומר (משאבי האנרגיה הגשמית- אדמה ) אפשרית רק עי שליטה ברוח (במידע ברשת – באוויר)

כדי שהשלטון לא יוכל לשלוט בתודעת האנשים ובמשאבים החומריים ששייכים לעם , אנחנו נדרשים לקחת אחריות וליצור מציאות אחרת : כזו שבה אנחנו שולטים במידע – הוא הנשק למלחמה בשחיטות . נכון להיום רוב המסה הקריטית של אנשים עדיין מוזנים ממידע שקרי, מגמטי,מניפולטיבי שמפורסם בטלוויזיה- בתקשורת במימון של אותם טייקונים שמנהלים את המאבק הזה ע"י כסף ואינטרסים פוליטיים. מלחמות בעידן החדש נעשות באמצעות האש (טכנולוגיה) ודרך האוויר (אוטוסטרדת המידע ברשת האינטרנט). במלחמה על האמת שלנו, כל אחד מאיתנו הוא חייל. ההתגייסות לצבא הזה היא בהתנדבות ומרצון חופשי. אף אחד לא יעשה את העבודה במקומנו. זה אנחנו האנשים שלהם חיכינו.
נובל אנרג'י הטיסה לאחרונה על חשבונה עתונאים מגופי מדיה שונים ליוסטון, מתוך מטרה להטות לטובתה את הסיקור העתונאי של אותם גופים, בהיותה תחת ביקורת ציבורית נוקבת. נודע לנו כי נובל אנרג'י מתכוונת להשתמש בקרוב שוב באופן דורסני בכוחה המונופוליסטי ובהשפעתה חובקת מוסדות המדינה ולצאת בקמפיין מדיה רחב היקף, על אף שהיא מנהלת פרויקט השנוי במחלוקת ציבורית עזה ועל אף שתדמיתה שלה בארץ ובחו"ל מצויה תחת סכין הקצבים הציבורית, בשל היקפי זיהום פנומנליים להם היא גורמת. קמפיין זה, במידה ויושק, יעשה זאת תוך גניבת דעתו של הציבור בכיסיה העמוקים ותוך יצירת מנוף לחץ על המדיה כמפרסם גדול, לשם הטיית הסיקור העתונאי לטובתה.
*
זה אנחנו. הכל אצלנו בראש. מתחיל ונגמר במילה אחת – בחירה . כל המציאות הגשמית היא תוצר המשקף את הבחירה התודעתית שלנו. בדיוק כמו שסמית הרע הוא התשליל של ניאו הגיבור הטוב במטריקס , אז כך תשובה נשלח אלינו כדי שתתבהר בנו התשובה – היא אצלנו בראש, לא אצלו. הרעל שאנחנו בוחרים בעצמנו להכניס לתודעה שלנו זו המחשבה שיש איזה טייקון רשע שמרעיל אותנו. אין. זו אשלייה. זה אנחנו שבוחרים להישאר באזור הנוחות המורעל כי אין לנו כוח להתאמץ ולקחת אחריות לנקות את המחשבות מהמרחב האווירי- התודעתי שלנו ושל הסביבה.
*
תדמיינו את הרעל הזה כסם – נגיד רטלין- אנחנו לוקחים אותו כדי שנוכל לתפקד בסדר, כי אם לא ניקח דעתנו נטרפת ויכעסו עלינו שאנחנו מטריפים את הדעת לכולם אז זהו- שזה לא בסדר. אנחנו נולדנו – נועדנו להפר את הסדר וכשאנחנו לוקחים סם שמשתיק אותנו מלהשמיע קולנו ועוצר אותנו מלהכעיס ולהוציא אנשים מדעתם , אנחנו בסטייה . זה לא מי שאנחנו באמת. זה גוף שמכור לחומר שמנוהל עי מסגרות חשיבה והתנהלות של פחד. האמת היא שהנשמה שלנו יורדת לעולם עם נקודת אפס שבה הפחד והאומץ מגיעים במידה שווה . אנחנו אלו שבוחרים את מה להעצים עם כוח ואת מה להחליש עם פחד. אנחנו האנשים הכי אמיצים שירדו אי פעם בהיסטוריה הקוסמית לעולם הזה. בואו פאקינג נעשה את מה שבחרנו ונבחרנו והתחייבנו לעשות כאן.
*
מה לעשות ? לא לעשות !!! לא לללכת לעבודה ולביהס, לא לשלם מיסים, לשבת בבית ולשבור את הראש עד שתבינו מה העבודה האמיתית שלשמה הנשמה שלכם ירדה לעולם זה = מה הייעוד שבוער בכם בנשמה וחתמתם לממש ?…..
*
זה שאנחנו לא לוקחים אחריות ולומדים לשלוט במערך האנרגטי שלנו- כפרטים וכעם, זה מה שמאפשר לאנשי הון ושלטון לשלוט בנו .

אנחנו רוב העם – הפגנה להחזרת השליטה לעם

משרד האנרגיה ישקיע 7 מיליון שקל בקמפיין שיתקוף את המתנגדים למתווה הגז

תשובה תן גז

 

לא ניתן יד – כסף מדבר, הומאז' למחאת הגז

קונדנסט ששששש…

 

טפו. לא על שטייניץ , הוא עושה את העבודה שלו מצויין אלא עלינו – האנשים , העם , שלא קמים והופכים כאן כאן כל השולחנות וסוגרים את העסק הזה שקורא לעצמו מדינה ומנהל אותנו את האנרגיה שלנו . זה עסק כושל והוא חייב לפשוט רגל במיידי. סוגרים ת'ים. לכו הביתה . אה..אופס.. זה הבית שלכם? לא , זה לא . הגוף הוא הבית לנשמה וכשהגוף לא מתנהל בתואם לתסריט שהנשמה בחרה חתמה והתחייבה לממש , אז הוא מתכלה

*
שידור ישיר מכנס מדעי בינלאומי על ההשלכות הבריאותיות והסביבתיות של מתווה הגז

מלחמות בעידן החדש הן מלחמה על התודעה=אוויר , בעזרת הטכולוגיה =אש. לא מאבק עם הגוף הפיזי על משאבים גשמיים = אדמה . גם מניפולציות רגשיות כמו הפחדה = מים לא יעבדו . המידע הוא הנשק. מי שרוצה לשחק ולנצח את המשחק הזה חייב לא רק לדעת את המידע אלא גם להבין איך להשתמש בו בתבונה .

שידור ישיר מככר הבימה : 27/7/18 – עצרת הפגנת כוח (לא הפגנת מחאה) להראות את העוצמה של עצמנו לעצמנו, שנראה כמה כוח יש לנו לשנות את המציאות הגשמית בכוח התודעה:

שומרי הבית  :  אם לא שומרים עלינו, אנחנו נשמור על עצמנו!

אל לנו להשאיר את קבלת ההחלטות בידי נציגי שלטון שלא מייצגים את הציבור . עלינו לקחת אחריות ולקבל החלטה בעצמנו מתוך הבנת עוצמתנו- אנחנו הציבור, זה בידיים שלנו !!!

. אף אחד לא יתמוך בנו אם לא ניקח אחריות לדייק את ההתנהלות האישית והלאומית העצמאית  שלנו בתואם  לתסריט הנשמתי. נקבל מימון אנרגטי  רק כשניקח לידינו את מה שהיה שלנו מלכתחילה . פשוט ויתרנו על זכות הבחירה כשבחרנו להצביע לנציגי שלטון  במקום לממש את החובה שהתחייבנו לקחת אחריות על הבחירות של עצמנו בעצמנו. 

מהפכת אסדות הגז מגיעה לבית שינוי תודעתי . באר וייס לתשובה – תן גז

בני באר בן 10 וחצי ראה אותי משקיעה ת'נשמה לדייק הסברים ולהגיב לפוסטים בפייס והחליט שהוא רוצה גם לתרום את החלק שלו להעלאת התדר . איך ילדעים עושים את זה ? הם משמיעים קולם. הסרטון וידאו cover הזה הוא תוצר הבחירה שלו להיות שותף.

 

בני הצעיר-באר היה רק בן 3 כשהיינו במאהל המחאה בתחילת המהפכה ב 2011, אבל הוא זוכר את התקופה ההיא היטב. , הוא עקב בדריכות ועניין רב אחרי עידכונים והתפתחויות בשידורים חיים ממאהל מחאת הגז מראשיתה בתחילת יולי 2018 ושאל אותי במה מה שקורה היום , שונה ממה שקרה אז. כששמענו סיפורים על שוטרים שעמדו מנגד וכשסיימו את המשמרת הורידו את המדים ועברו לצד השני כדי לדבר עם הפעילים ולהבין מה האמת מאחוריי סוגיית הגז, התבהרה בנו מייד ההבנה: הפעם מנהלת את המאבק הזה התבונה =אוויר, ולא הזעם הרגשי=מים והאלימות הפיזית (אדמה). מובילי המאבק הפעם רואים בשוטרים בני ברית ולא אוייבים.

 

תקלה אחת, ואין חוף בתל אביב : המאבק נגד אסדת לווייתן מגיע לשיאו

שיר מחאה של ילדי שומרי הבית

שיר מחאה של ילדי שומרי הבית

לא תרעילו אותנו! שיר מחאה שנוצר השבוע ע"י ילדים, נוער ומבוגרים שנפגשו במאהל המחאה של שומרי הבית. אלפי אנשים מכל רחבי הארץ הגיעו השבוע למאהל המחאה, הקשיבו, דיברו וחיזקו את המאבק להרחקת אסדות הגז מחופי ישראל, למען הבריאות, הים והסביבה של כולנו. #אין_לנו_ארץ_אחרת. #אלתרעילואותנו

Posted by ‎שומרי הבית‎ on Thursday, July 19, 2018

*

עדכונים והתפתחויות (האחרון מופיע ראשון) 

על אי חוקיות עסקת הגז, דברים שלא ידברו עליהם בחדשות ולא יכתבו בעיתונים.

איך נוצר המונופול האימתני והלא חוקי של תשובה ונובל ששולטים בכל עתודות הגז של מדינת ישראל כלומר – שלנו.

עמדת אדם טבע ודין לעניין הקמת אסדת הגז

17/7/18 עדכון: כוחות המשטרה בשרות ההון שלטון עולם תחתון פינו את מאהל המחאה להרחקת אסדות הגז מהחוף כי המפגינים נמצאים במקום הלא נכון .

כל הכסף שבעולם לא יכול לקנות את הרוח האנושית!בואו למאהל המחאה 🙂 #ביחד_מנצחים #אלתרעילואותנו

Posted by ‎שומרי הבית‎ on Sunday, July 15, 2018

*

מלחמות בעידן החדש לא מתקיימות על האדמה אלא באוויר. הנוכחות שלנו נדרשת להילחם בכוח התודעה ולא בנוכחות פיזית ועימות עם הכוחות בשטח . לא ניתן להילחם בשיטה באותם כלים שבהם היא נוצרה . לא נצליח במלחמה עם ממסד האדמה בשיטות שלהם , כי יש חוסר שווי תדר. אנחנו נועדנו להשתמש עם האש שלנו בתבונה ולהניע תהליכי שינוי תודעתי. כשנכוון את האש שלנו גבוה לאוויר- להבנה ולא נמוך לאדמה , האש שלנו לא תשרוף אותנו ולא תכלה את משאבי האדמה אלא להיפך- תיצור התעלות- תעלה מעלה – לרוח.

*

עליונו להילחם בתודעת האנשים ששלחו את השוטרים למשימה ולא בשוטרים עצמם. עלינו להשקיע את זמננו ומאמצינו לשנות את התודעה של נציגי הציבור ולא לבזבז זמן על לבקש מהם אישור להקים אוהל מעבר לגדר. הגדרות נמצאות בתודעה שלהם. כשנסיר את המחסום התודעתי , ייפתחו גם השערים לשינוי המציאות בשטח. איך ? ע"י הבנה .

*

נובל אנרג'י הם לא החושך. הם עושים את העבודה שלהם מצויין. הם כאן כדי לגרום לתודעת האנשים להתעורר ולקחת אחריות על הבחירות שלהם. להפעיל שיקול דעת עצמאי ופאקינג לעשות את מה שנולדנו-נועדנו לעשות. וזה לא להילחם על ועם האדמה אלא לשנות את התודעה שלה

14/7/18 – עדכון: סיכום יום שמיני  ב  מאהל מחאה להרחקת אסדות הגז מהחוף

7/7/18 : ככה מתחילה מהפכה , הצעד הראשון בדרך ל קריסת מערכות

גל מחאת אסדות הגז הנוכחית שהחלה ב 24/6/18 ב מעגל גולשים הגדול בהיסטוריה שבר שיא עולם במסגרת המאבק להרחקת אסדות הגז מחופי ישראל איננה "עוד מחאה" . זו המשכה של המהפכה שהתחילה בקיץ 2011 (מחאת האוהלים / מחאת הדיור ) במקביל לגל המחאה העולמי שהעיר את רואי הדרך .  עוד צעד בתהליך צפוי וחתום מראש בתסריט העם הייהודי- הייעודי , לממש את ההתחייבות שלשמה בחרנו ונבחרנו להות כאן : לפרק את מסגרות האדמה והמים שמנהלות את האנושות ולהיות השראה לעולם לדרך התנהלות אנושית לפי כללי משחק חדשים  שבהם קדימות לאש , האוויר והמים הגבוהים

THE WAYSEERS  

 

רשות  הטבע והגנים הביעה עמדתה בנושא אסדות הגז במוסדות התכנון על מנת שהאסדות יוקמו לא ביבשה אלא בים, ורק במקומות שהם פחות רגישים מבחינה אקולוגית בסביבה הימית ובוודאי שלא בתחומי שמורות טבע ימיות מוכרזות או מתוכננות .

שי שטרן יעשה לכם סדר בהסדר הגז

השבוע היה לנו קרב קשה במדיה ובתקשורת נגד ענקים , החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין , דלק קידוחים , משרד האנרגיה. ארגונים עם משרדי יחץ מנוסים. מלאים בכסף. ומולם עמדנו אנחנו, אזרחים בלי תקציב אבל עם המון נחישות והמון כשרון. מה הם לא עשו? שמו שלטי חוצות ענקיים, גייסו פרופסורים ומה לא. ומי ניצח את השבוע – אנחנו , העם!אבי נוסבאום תקע נוק אאוט לחבורה השאננה שםחבורה שחושבת שאנחנו מיעוט, טיפש.אז אחרי שהרסתם את הנחלים , ים המלח , נחל אשלים , הירקון הקישון אין לכם קרדיט, לא מאמינים להם וגם לא לפרופסורים הנפוחים שלהםכל פרופסור שיוצא נגדנו שיביא בחשבון שברגע שננצח כדאי לו להתחבא איזה כמה שנים.החברה להגנת הטבע ? על מה אתם מגינים היום?בצבא למדו אותנו שאם יש ספק אז אין ספק. אז עם יש ספק שירחיקו את האסדות ולא יקחו לנו סיכון על הבריאות . מדינת ישראל נשענה כל השנים על מח ולא על אסדות גזולכל התומכים נא לצבור כח לשבוע הבא מכיוון שבמשרדי היחץ שלהם יש עכשיו פגישות חרום , מבקשים תקציבים עוד יותר גדולים לשבוע קרב נוסף נגד ציבור ענק וחכם.אנחנו מנצחים בקרב וננצח גם במערכה

Posted by ‎איריס בן צבי‎ on Friday, July 13, 2018

עמדת אדם טבע ודין לעניין הקמת אסדת הגז

לפיתוח משק הגז יש מחירים סביבתיים אבל גם יתרונות ברורים בצמצום משמעותי של זיהום האוויר עבור כל תושבי ישראל. הבחירה בין החלופות היא בחירה קשה – כפי שקיים בכל בחירה במשק האנרגיה, לכל חלופה אפשרית יש יתרונות, אבל גם סיכונים. עמדתנו היא כי החלופה שנבחרה – מיקום האסדה במרחק 10 ק"מ מהחוף – היא החלופה הסבירה בנסיבות העניין.

• המיקום הנוכחי של האסדה – נצחון של מאבק סביבתי חשוב:
מיקום הקמת האסדה כ-10 ק"מ מהחוף הוא תוצר של מאבק מוצלח של תושבים עם ארגוני סביבה שלא לאפשר את הקמת האסדה על החוף אלא בלב ים וזה בהתחשב בשטחה הקטן של המדינה – הן מבחינת שטחים פתוחים והן בהיבט של שמירה על בריאות האוכלוסייה. מדובר בהישג סביבתי משמעותי הממזער לרמה סבירה ומידתית את הסיכונים מזיהום אוויר.

• התועלות שבמעבר גז לישראל עולות על הנזק הסביבתי הפוטנציאלי:
אסדת לוויתן הינה מתקן תעשייתי אשר יוסיף לאוויר פליטות חדשות של מזהמים שלא נפלטו באותו אזור. אולם לאחר בחינת החומר המקצועי, עמדתנו היא כי אין בפליטות אלה כדי להצדיק את הזזת האסדה. למעשה, הסיכונים העולים מהמידע שלפנינו, אינם עולים על סיכונים ממפעלי תעשיה, תחנות דלק ועוד. אם נוסיף לכך את ההכרחיות הסביבתית, הבריאותית והכלכלית שבמעבר הגז לישראל בהקדם האפשרי, הכולל בין היתר הסבת מפעלים לגז תוך הפחתת זיהום אוויר, סגירת תחנות הכוח הפחמיות בחדרה, ועוד – נמצא כי התועלת הכוללת למשק ולציבור בישראל רחבה וגדולה בהרבה מהנזקים האפשריים מפעילות האסדה.

• האם ישראל ערוכה לתקלות בפעילות האסדה?
יש לעשות הבחנה בין זיהום אוויר בעת שגרה לבין זיהום העלול להתרחש בעת תקלות. זיהום האוויר הצפוי מהאסדה בעת שגרה בחוף ועוד יותר במרחק של קילומטרים נוספים מזרחית לו, הינו נמוך למדי וצפוי לעמוד בתקנים. זיהום האוויר הצפוי באירועי תקלה משמעותית צפויים להיות גבוהים יותר ועלולים, למיטב ידיעתנו, להגיע לרמות התקן ואולי אף לחרוג מהן לזמנים קצרים. עם זאת, גם בהערכה זו לבדה אין להצדיק את הזזת האסדה.

התושבים באזור והציבור ככלל אינם צריכים לסבול מצב של אירועי תקלה קיצוניים ואדם טבע ודין משקיעה את עיקר מאמציה על מנת לצמצם ככל הניתן אירועים מעין אלה באמצעות הכבדה רגולטורית ופיקוח מחמיר על פעילות האסדה. בשנים האחרונות אדם טבע ודין הובילה לשורה של הצלחות בפיקוח ואכיפה על מתקני תעשיה מזהמים, בין היתר באמצעות חוק אוויר נקי, חוק המפל"ס, הליכים משפטיים ועוד. כל אלה, מספקים לנו ולתושבים כלים לוודא כי הרשויות נוקטות בכל אמצעי העומד לרשותן על מנת להבטיח מעל לכל ספק סביר את השמירה על בריאות הציבור והסביבה החופית.

• מדוע לא אסדה בלב ים?
החלופה של הקמת אסדה בלב ים ("אסדה צפה") במרחק 120 ק"מ מקשה יותר על טיפול מיידי ומיטבי במקרה של תקלות; היא אינה מקובעת לקרקעית וטלטלות הגלים עלולות לייצר תקלות מרובות ובמקרה של שפך קונדנסט לים, אמנם החומר יגיע לחוף בריכוז נמוך יותר, אך עלול לפגוע בשטח נרחב בהרבה.

בנוסף, בהנתן כי לישראל אין יכולות אכיפה ורגלוצייה במים הכלכליים, המשמעות היא שהסיכון לנזק סביבתי בהפעלת אסדות אלה גדול שבעתיים מהסיכון שבהקמת אסדות במים הטריטוריאליים. לצערינו, הניסיון שצברנו בפעילות של אסדת תמר מחזק את עמדתנו ומצביע על חולשה יחסית של הרגולטור בפיקוח על אסדות שאינן נמצאות במים הטריטוריאליים של ישראל. אנו כבר עדים לכך שהתכנון הצפוי של אסדת לוויתן שונה בתכלית ומתקדם בהרבה מזה של אסדת תמר ואנו גורסים כי אחת הסיבות העיקריות לכך היא המיקום של האסדה במים הטריטוריאליים.
יש לציין כי אדם טבע ודין משקיעה מאמצים רבים בהחלת החוק הישראלי גם על המים הכלכליים, אולם עד כה המדינה מסרבת לעשות כן ומכאן עולה המסקנה שהדרך המיטבית להבטיח את פעילות האסדה היא במיקומה הצפוי.

• הדרך להבטיח משק אנרגיה בר קיימא:
אדם טבע ודין מייחלת ופועלת שנים רבות לקידום משק אנרגיה בר קיימא בישראל, ובכלל זה ייצור חשמל בנתח משמעותי ממקורות אנרגיה מתחדשים יחד עם מאבק עיקש לצמצום זיהום האוויר במדינת ישראל. ככלל, אין כל מקור אנרגיה מושלם אשר לו יתרונות בלבד וללא חסרונות כלשהם, ובפרט כאשר משק האנרגיה צריך לספק את צורכי המשק תוך כדי איזון בין שיקולים של בטחון אנרגטי, שיקולים כלכליים ושיקולים סביבתיים רב ממדיים ובהם זיהום אוויר, גזי חממה, שטחים פתוחים, שמירת טבע, בריאות הציבור, ועוד. אנו נמשיך בפעילותנו לשמירה על בריאות הציבור מחד והבטחת האינטרס הציבורי הסביבתי-כלכלי מאידך ונוודא כי התועלת הרחבה לכלל הציבור בישראל תיושם במלואה.

FAQ שאלות ותשובות על המאבק להרחקת אסדות הגז מחופי ישראל

1 .למה המאבק התעורר רק עכשיו?

המאבק התעורר בשנית לפני כשנה לערך, כאשר ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות של אסדות הגז החלו להתברר. אין בישראל ניסיון רב בפיתוח מאגרי גז ולכן סיכונים רבים לא היו ידועים לאורך תהליך התכנון. בנוסף, לאורך שנים הוסתרו נתוני הזיהום של אסדת הגז תמר שהחלה לפעול ב-2013 .רק בספטמבר 2017 התפרסמו לראשונה נתונים מזעזעים על רמות הזיהום של אסדת תמר בדו"ח מרשם הפליטות לסביבה של המשרד להגנת הסביבה.

במסמך זה, ניתן לראות בשקף 18 שאסדת הגז תמר פולטת היום ב-50 טון של חומרים מסרטנים
לאוויר, כמות השקולה לכל המפעלים בארץ ביחד, לפי אותה המצגת:
http://www.sviva.gov.il/PRTRIsrael/Documents/miflas_2016.pdf

הזיהום מאסדת תמר לא מנוטר בצורה רציפה, אלא רק באופן חלקי: הארובות לא תקניות, ללא פתחי דיגום, ושיטת הדיגום של הוונטים אינה אמינה. לכן סביר שבפועל כמות זיהום האוויר המדווחת גדולה אף יותר. הטענה שהזיהום לא מגיע לחוף מבוססת אך ורק על מודל תיאורטי שסיפקה חברת נובל אנרג'י, החברה המפעילה את האסדה. המשרד להגנת הסביבה לא ערך מעולם מודל משל עצמו ולא חייב את החברה לנטר את הזיהום בצורה רציפה. בזמן תכנון אסדת תמר, חברת נובל אנרג'י הצהירה על תחזיות זיהום של חומרים אורגניים נדיפים של 38 טון חומרים אורגנים נדיפים לשנה, הנמוכות פי 30 לערך מרמות הזיהום שנמדדו בפועל )1158 טון חומרים אורגנים נדיפים ללא Methane לשנה(, ולכן נראה שהמתכננים סברו בזמנו שאין בעיה למקם
אותה 23 ק"מ מהחוף.
https://www.facebook.com/GuardiansOrgil/photos/a.827018677451114.1073741828.8
26346097518372/967658930053754/?type=3&theater

2 .האם מדובר במאבק NIMBY – לא בחצר האחורית שלי?

המאבק להרחקת אסדות הגז מחופי ישראל הוא מאבק ארצי שמובל ע"י ארגון שומרי הבית, וכולל
ארגונים ירוקים, שורה של רשויות מקומיות, חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית ועשרות אלפי אזרחים, שדורשים להקים את אסדות הגז מעל מאגרי הגז בלב ים, למען הבריאות של כל אזרחי ישראל. אסדות גז ליד חופי המדינה מסכנות את האוויר, הים, החופים ומי ההתפלה של כולנו.
המאבק לא מבקש להעביר את המפגע לאזור אחר בארץ, אלא למקם את האסדות מעל מאגרי הגז
בלב ים, כמקובל בעולם, באופן שימנע לחלוטין את זיהום הים במי תוצר ויקטין מאוד את זיהום האוויר. בנוסף – הרשויות, האזרחים והארגונים שנרתמו למאבק דורשים לא להכניס לישראל צנרת קונדנסט נפיץ ומסרטן, שיוזרם בסמוך לבתי תושבים ובתוואי העובר דרך אזורי מגן של קידוחי מי שתיה באזור יקנעם-מגידו, מי תהום באזור חוף הכרמל, ויגיע לבסוף לבתי הזיקוק בחיפה. אין כל סיבה להגדיל את כמות הדלקים שמוזרמים לבתי הזיקוק, תוך סיכון מי התהום ובריאות התושבים. תוצרי הקונדנסט מיועדים רובם ככולם לייצוא ולכן הזרמתו לישראל פירושה הפיכת ישראל למאפרה של אירופה! מדינות זרות יקבלו גז נקי ודלק מזוקק ותושבי ישראל יקבלו את הזיהום וכל הנובע ממנו!

3 .איך הרחקת האסדה תעזור להקטין את הסיכונים והזיהום?

הרחקת האסדה תמנע את זיהום הים במי התוצר הרעילים אשר נוצרים בתהליך הפקת הגז. בתכנית הנוכחית, משום שהאסדה מתוכננת לקום רחוק מאוד ממאגר הגז, כמויות גדולות של מי תוצר רעילים יישפכו לאחר סינון חלקי לים. לעומת זאת, אם האסדה תורחק ותמוקם מעל נקודת הקידוח של המאגר, מי התוצר יוזרמו חזרה לתוך המאגר עצמו ולא יישפכו לים, כפי שמחייבת, אגב, אמנת ברצלונה שנועדה להגן על הים התיכון מפני זיהום מים. בנוסף, הרחקת האסדה תקטין משמעותית את זיהום האויר משום שאחד החומרים המזהמים בתהליך הוא חומר נוגד קפיאה אשר מוסף באופן מלאכותי רק כדי שיהיה ניתן להזרים את הגז "המלוכלך" 110 ק"מ עד לאסדת ההפקה. כאשר אסדת ההפקה ממוקמת מעל המאגר עצמו, אין צורך להוסיף את החומר הזה ולכן הזיהום נמוך משמעותית. בנוסף, אף אחד בעולם לא נושם אותו. על פי הנספחים לתמ"א 37'ח במקרה של תקלת שפך חומרים רעילים ומסרטנים צפויים להגיע לחופי ישראל תוך 24-12 שעות ולפגוע במגוון האורגניזמים החיים באזור מדף היבשת בים ובשמורות הטבע באזור חוף דור. לפי דו"ח מבקר המדינה, מדינת ישראל כיום לא ערוכה להתמודד עם תקלת שפך כזו, טענה שאומתה לאחרונה ע"י המשרד להגנת הסביבה כאשר טען בכנס באוניברסיטת חיפה כי אין בידיו תקציב, כ"א וציוד מספק לתגובה לאירוע בזמן כה קצר, והבג"ץ שלישי התקבל חלקית ב 2015/12/22 ואילץ את המדינה להגדיר כי תנתן עדיפות מירבית לטיפול בגז בים, כדי לשמור על בריאות התושבים. בהקשר בג"ץ זה שהינו המשמעותי ביותר שדן בפרטי התכנית, חשוב לציין כי ב 2014/2 קודם למועד מתן ההכרעה, הודיעה נובל אנרג'י לממונה כי היא מבקשת לפתח את לןויתן באמצעות אסדה צפה – אותו מתווה ששומרי הבית מבקשים כעת. המשמעות היתה הרדמת המתנגדים דאז בבג"ץ. ארבעה חודשים אחרי מתן ההכרעה בבג"ץ נודע כי המתווה שונה למתווה הבעייתי הנוכחי, כאשר נובל אנרג'י הודתה כי הלחץ לכך הגיע ממשרד האנרגיה.

14/7377 יקנעם, עמק חפר מגידו ואחרים נ' המועצה הארצית לתו"ב מגובר ב 3 בגצים שהדיון בהם
אוחד.
• בג"ץ רביעי נדחתה עתירה בנושא מיקום מיכל חגית )16/8365 מגידו נ' המועצה הארצית לתו"ב(
• בג"ץ על מיקום האסדה בלב ים – לא הוגש ולא נדון מעולם. יתרה מכך אף המועצה הארצית מעולם לא
דנה בחלופה הזו בטיעון שאין זה מסמכותה. זמן קצר לאחר אותו דיון התקבלה חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי אבי ליכט כי הדין הישראלי חל גם על המיים הכלכליים –
http://www.energianews.com/article.php?id=16054
אך בשלב זה לא חזרו לדון בנושא בועדה הארצית, נושא זה מעולם לא נדון במוסדות התכנון או בבג"ץ . בנוסף, בג"ץ אישר את התכנית המתאר תמ"א 37ח בהתבסס על כך שיערכו בדיקות סביבתיות מפורטות בשלב ההיתרים – התנ"סים )תכנית ניטור סביבתי(, אך חלק גדול מהם לא בוצעו. התנ"סים חסרים מרבית הפרמטרים שנדרשו והוצגו לבג"ץ שיבוצעו. כך שלמעשה התמ"א אמנם עברה את בג"ץ, תוך שינויים, אבל היישום אינו בהתאם לתמ"א ולא בהתאם לפסיקת בג"ץ אשר אישר את התמ"א, ואלו הטענות העיקריות בעתירה.

5 .איך יודעים שיהיה זיהום אוויר מהאסדה?

הנתונים היחידים שיש לנו בישראל לגבי זיהום מאסדות גז הם נתוני אסדת תמר אשר פולטת כיום
הרבה יותר חומרים מסרטנים מאשר תחנות הכוח הפחמיות!
http://www.sviva.gov.il/PRTRIsrael/Documents/miflas_2016.pdf
אין שום הוכחה מלבד הצהרות של נובל אנרג'י שאסדת לוויתן תפלוט פחות חומרים מסרטנים מאשר
אסדת תמר. אם כבר, היא תזהם יותר, משום שהיא תטפל בכמות כפולה של גז ותהיה קרובה לריכוזי אוכלוסייה פי שתיים וחצי מאסדת תמר. משרד האנרגיה נתלה בהבטחות של חברת נובל אנרג'י האומרת שיותקנו באסדה מערכות להפחתת הזיהום באמצעות "מערכת סגורה". אולם נובל אנרג'י לא הציגה עד היום מהי אותה "מערכת סגורה", האם היא בכלל אפשרית, ואיזה מזהמים בדיוק ייפלטו לאחר שהיא תותקן. בניגוד לטענת המשרד להגנת הסביבה, אין לנובל אנרג'י שום ניסיון עם מערכת כזו בעולם. לחברת נובל אנרג'י יש שתי אסדות בעולם המערבי, מלבד אסדת תמר: אחת בים הצפוני ליד אנגליה, שפלטה 2500 טון VOC לשנה ואחת במפרץ מקסיקו שפולטת 2147 טון VOC לשנה, פי 2 מתמר)!(. אם זוהי אכן מערכת סגורה, אין בה כל תועלת. ואם לא, כמה נוכל לסמוך על שאר אמירות המשרד להגנת הסביבה לאחר שראש אגף זיהום אוויר לא בודק כלל את הנתונים השגויים שנובל אנרג'י מספקת לו?

בדיקה של נתוני פליטות לאוויר של אסדות מרחבי העולם, הגלויים במרשמי פליטות פומביים ובמסמכי EIA של חברות גז ונפט בעולם, מראה פליטות לאוויר הגבוהות משמעותית מהצהרות חברות נובל  אנרג'י, גם באסדות חדשות בחברות הטובות בעולם, ואף במדינות האיחוד האירופי בהם קיים אינטרס כלכלי גדול בהפחת פליטות לאוויר )מס פליטות אגרסיבי(.לפני חצי שנה הוגשה בקשה לנובל אנרג'י לספק תיאור של אותה מערכת, כולל דו"ח פליטות לאוויר שלה. למרות שהבטיחו, נובל מעולם לא שלחו תיאור שכזה, לא לארגוני הסביבה ולא למשרד להגנת הסביבה. הם גם לא הצליחו להציג דוגמה לאסדה אחת בעולם בה מותקנת מערכת כזו המביאה לפליטות לאוויר של 23 טון מזהמים אורגנים נדיפים לשנה בלבד! עובדה מדאיגה נוספת: בתחזיות שהגישה נובל אנרג'י עבור אסדת תמר שהחלה לפעול ב-2013 ,היא הצהירה על פליטות צפויות של 38 טון VOC .בפועל, אסדת תמר היא המפעל המזהם ביותר בישראל הפולט 159,1 טון VOC בשנה, פי 30 מהתחזית.

לסיכום, אנו למדים שכוונת חברת נובל אנרג'י להחזיק בתושבי מישור החוף כ"שפני ניסוי" לטכנולוגיה שאין לה כל נסיון איתה, אם ביכלל היא קיימת, או ידע מה מידת היעילות וההצלחה שלה. משום שיש לנקוט בגישת הזהירות המונעת, במיוחד לאור ניסיון העבר החמור עם חברת נובל אנרג'י, לא ניתן להאמין להבטחה זו בלי לראות אף הוכחה לאמינותה. מרגע שהאסדה תיכנס לפעולה, לא ניתן יהיה לעצור את פעילותה גם אם יתגלו חריגות גבוהות. ראה דוגמת אסדת תמר שכבר שנים מזהמת ולא ניתן אף לא קנס אחד לחברת נובל אנרג'י.

6 .תאגידי הגז טוענים שבכל העולם מפתחים מאגרי גז עם אסדות קבועות כאלה, אז למה לנו זה לא מספיק טוב?

אין היום בעולם אסדת גז המפותחת בשיטה המתוכננת לאסדת לוויתן, כלומר מאגר גז במים עמוקים בלב ים עם אסדת הפקה רחוקה, בתפוקה כזו, הממוקמת ק"מ ספורים מחוף מאוכלס.
אסדות צפות הן הטכנולוגיה הנפוצה ביותר בעולם בעשור האחרון, למעשה אין כמעט בנייה חדשה של אסדות קבועות לפיתוח מאגרי גז חדשים בעשור האחרון:
https://www.offshore-mag.com/content/dam/offshore/printarticles/Volume%2072/may/0512OS_DeepwaterPoster040512Ads.pdf

ולא סתם, אם לצטט מהדו"ח השנתי הבריטי של תעשיית הגז והנפט, אסדות הפקת גז הן מסוכנות
לסביבה ולבריאות הציבור ולכן יש למקם אותן רחוק מהחוף:
Atmospheric emissions have several potential environmental impacts, such as
stratospheric ozone depletion, ground level ozone formation, ocenan acidification and .increass in GHGs
The potential impact is mitigated by the geographical location of most offshore
.installations, which are a long way from coastline and human population
https://oilandgasuk.co.uk/wp-content/uploads/2016/11/Environment-Report-2016-OilGas-UK.pdf

אכן יש גם מקומות בעולם עם אסדות ישנות קרובות ואפילו על החוף עצמו. בואו נבחן כמה:
מתקני הגז ונפט בקולורדו, שם נובל אנרג'י זוכה לתואר המפוקפק "מזהם השנה" בתקלות שפך וזיהום מים כבר מספר שנים ברציפות:
"Noble Energy had most spills for 2016"
"Noble Energy Spills 7,500 Gallons of Crude Oil Into Colorado's Poudre River"
https://medium.com/westwise/2016-colorado-oil-and-gas-toxic-release-trackerff4de3d498cc

בנוסף, באותו אזור בקולורדו, המתקנים של חברת נובל אנרג'י גורמים ליצירת מזהמים אורגניים נדיפים VOC ומזהמים פטרוכימיים הגורמים לחריגות חוזרות מתקנות הבריאות של ה-EPA האמריקאי –
"where concentrations periodically exceed the current 75 ppb health standard"
https://cires.colorado.edu/news/oil-and-gas-emissions-major-contributor-bad-ozonedays
https://www.houstonchronicle.com/business/energy/article/Infrared-cameras-revealhidden-air-pollution-from-7181258.php

יועצים מטעם תאגידי הגז מזדרזים לתת בתור דוגמה אסדות שהוקמו בקרבת החוף בהולנד. בפועל
הולנד החליטה על הפסקת הפקת הגז באזור זה משום שהתגלה שהיא גורמת לרעידות אדמה!.
בנוסף הוגשה תביעת ענק נגד תאגיד האנרגיה Shell בעקבות פליטות מזהמים מהאסדות.
"Netherlands to shut Europe's biggest gas field to limit quake risk
Natural gas from the province of Groningen may be worth billions, but it's ruining the
.lives of locals
https://www.dw.com/en/netherlands-to-shut-europes-biggest-gas-field-to-limit-quakerisk/a-43190065
https://www.dw.com/en/earthquake-damage-in-the-netherlands/av-40597733

בעולם כבר מזמן התקדמו לאסדות צפות – אצלנו בישראל אושרה אסדה צפה עבור מאגרי כריש ותנין וגם בקפריסין השכנה, כך שזה ישים, כלכלי ובטוח. שימו לב לסקירת היתרונות של אסדה צפה, על פי חברת אנרגיאן, דצמבר 2016( עמוד 275-273:)
 מינימום עבודה הנדסית באתר המאפשר קיצור לוחות הזמנים. אסדה צפה זו הטכנולוגיה היחידה
שמאפשרת לסיים את הפרוייקט ולהזרים גז נקי ליבשה תוך 30 חודשים.
 יתרון פיננסי למשקיעים וליזם: חכירת הציוד שמתאפשרת בטכנולוגיה זו מורידה את הוצאת ההון.
 הקטנת סיכונים: החלק המורכב והמאתגר ביותר בפרוייקט גז במים עמוקים הוא תחזוקת הצנרת
הארוכה בים. לשם השוואה, אסדת תמר מותחת את הגבול הטכנולוגי לקצה עם צנרת של 145
ק"מ, והיא קשה מאוד לתחזוקה. זו אחת הסיבות המרכזיות מדוע אסדה צפה היא טכנולוגיה הרבה
יותר נפוצה, ונצבר בה נסיון רב לאורך 25 שנה.
 תפעול הפקת הגז בשיטה זו דורש פחות ציוד ופועל ביעילות גדולה יותר, ולכן פולט פחות זיהום
לסביבה.
 לאסדה צפה יש השפעה קטנה יותר על הסביבה לאורך כל חיי הפרויקט: הקמה, תפעול ופינוי.
הפרויקט כולו מופעל ע"י צי אניות, אין צורך לבנות אסדת ענק קבועה, ואין צורך לפרק אותה בסוף
הפרויקט. לפרוייקט כולו יש השפעה סביבתית קטנה באופן משמעותי לעומת אסדה קבועה. יתרון
זה חשוב כי הוא מזרז את קבלת ההיתרים ומאפשר בסך הכל לקצר את לוח הזמנים.
 הפקת הקונדנסט בלב ים וייצואו במיכליות מאפשר למכור אותו בשוק חופשי ולא כובל את היזם
דווקא לשוק הישראלי, ובנוסף מקל על שאיבת קונדנסט הנמצא בשכבות עמוקות יותר של המאגר.
 אסדה צפה מאפשרת שיתופי פעולה עתידיים עם חברות שיגלו מאגרי גז נוספים באזור, ויאפשרו
טיפול במאגרי גז נוספים ע"י אותו מתקן, יתרון גם עבור המשק הישראלי.
https://www.energean.com/media/2078/energean-karish-and-tanin-field-developmentplan-web-version.pdf

מעבר לזה, גם אסדות נובל אנרג'י בעולם הם אסדות צפות – אפילו באפריקה – והחברה משבחת את אחוז האמינות והזמינות הגבוהים של אותן אסדות

Aseng Field

7 .האם אפשר למקם אסדה צפה מעל מאגר כל כך גדול?

על פי ההערכות כמות הגז במאגר לוויתן היא 600-450 BCM . הטענה שבגלל גודלו של המאגר פתרון האסדה הצפה לא מתאים לו היא חסרת שחר. נתחיל בכך שחברת נובל אנרג'י בעצמה ביקשה לבנות אסדה צפה בתחילת התכנון. יתרה מכך, נובל אנרג'י אפילו טענה בדו"ח המשקיעים שלה לשנת 2012 שאם יבחר פתרון אסדה צפה, הפקת הגז בלוויתן תוכל להתחיל כבר בשנת 2016.
The Leviathan Phase 1 development concept includes offshore processing at an FPSO, with a production capacity of 1.6 Bcf/d and a capability to serve both domestic demand and export. Domestic production could begin as early as 2016. This option will enable us to begin production within three years of license to lease conversion 15 עמוד d-4230-931e-21446464284a485-com/static files/15f9c34a.http://investors.nblenergy

בדו"חות שנת 2013 ו-2014 מהנדסי החברה עדיין החזיקו באותה דעה, כמו גם מהנדסי חברת דלק
וראציו, שציינו בדו"חות החברה את זאת שאסדת FPSO תיתן את הפתרון הטוב ביותר למאגר לוויתן. בנוסף, יש תקדימים בעולם לאסדות צפות מעל מאגרים גדולים, ואף דגולים יותר מלוויתן –
למשל באוסטרליה:
http://www.inpex.com.au/our-projects/ichthys-lng-project/ichthys-in-detail/project-
/facilities/floating-production-storage-and-offloading-facility
באפריקה:
https://newsbase.com/commentary/eni-everywhere
ואפילו באיראן )הנחשב למאגר הגז הגדול בעולם(:
https://financialtribune.com/articles/energy/60353/installation-of-irans-fpso-beginsnear-south-pars

8 .האם אפשר להגן על אסדה בלב ים?

חיל הים כבר נערך ורכש ספינות סער לצורך הגנה על אסדות הגז במים הכלכלייים של ישראל, כלומר בעומק הים. כולנו כבר שילמנו מילארדים מכספי המיסים שלנו על ספינות אלה, המיובאות מגרמניה. חיל הים נערך לקליטתן בשנת 2019 ו-2020.
https://news.walla.co.il/item/3105986

כיפת ברזל ימית, שפותחה במיוחד לצורך הגנה על אסדות הגז, נהייתה מבצעית לפני שנה –
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5048638,00.html

שני מפקדי חיל הים לשעבר הצהירו בפני החוקר מטעם המועצה הארצית כי מבחינה צבאית נכון להגן על האסדות במים הכלכליים, מעל המאגרים. גם מפקד חיל ים מכהן הכריז לאורך השנים בפני
התקשורת כי זרוע הים ערוכה לכל תרחיש במים הכלכליים.
https://www.mako.co.il/news-military/security-q3_2015/Article5186c442ced8f41004.htm

הגנה על מתקנים באזור החוף, גם אם היא אולי קלה יותר למשרד הבטחון, מגלמת בתוכה אפשרות
מעשית לאסונות בטחוניים, סביבתיים ובריאותיים ברמות שלא הכרנו ומשום כך יש לתת את העדיפות הראשונה במעלה לדאגה לבטיחות, בריאות וחיי תושבי המדינה.

9 .אם זה כל כך מסוכן אז, למה החליטו למקם את האסדה ליד החוף?

אמנם נכון שתהליך התכנון היה ארוך ומקיף וכלל גורמים ושלבים רבים. יחד עם זאת בשלבי התכנון
קרו מספר כשלים וטעויות גורליות:
1 .בזמן בחינת החלופות, חלופה 9 שהיא האסדה הצפה 120 ק"מ מהחוף, נפסלה ולא הועברה כלל
לדיון משום שהצוות המשפטי סבר שאין למועצה הארצית לתכנון ובניה סמכות לדון במים הכלכליים של ישראל. מה שהתברר כטעות לאחר מכן, כאשר התקבלה חוות דעת של אבי ליכט, המשנה ליועץ
המשפטי לממשלה.
http://www.energianews.com/article.php?id=16054
בשלב הזה כבר התקבלה ההחלטה על אסדה קרובה עבור מאגר לוויתן והדיון לא נפתח מחדש. עבור מאגרי כריש ותנין שתוכננו מאוחר יותר נבחרה אסדה צפה בלב ים, ומשרד האנרגיה אף שיבח את היזם אנרג'יאן על כך שבחר בפתרון מתקדם וידידותי לסביבה.

2 .המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה קיבלו את הצהרתה של חברת נובל אנרג'י שהצהירה
שרמות זיהום האוויר מהאסדה יהיו נמוכות, מבלי לבדוק אותן כלל. וזאת למרות שהצהרות דומות של החברה בשלבי תכנון אסדת תמר התגלו כרחוקות מאוד מהמציאות.

3 .בפני המועצה הארצית הוצגו נתונים שגויים, באשר ליכולת התפעולית והטכנית של אסדות צפות,
כולל טענות תמוהות על כך ש"טלטול הגלים" עלול לגרום לתקלות באסדה צפה, טענה שכדי להבין
שמקורה בטעות מספיק להסתכל על כך שיש אסדות צופות במקומות בעולם בהם מי הים סוערים
בצורה קיצונית, בים הצפוני ואף ליד הקוטב, לכן החלטותיה הסתמכו על תשתית עובדתית שגויה. על כך העיד בכתב פרופסור יועד צור, שנכח בדיון המועצה, אך קולו לא נשמע. כיום גם בכירי המשרד להגנת הסביבה מתייחסים לאסדות צפות כאל BAT.

4. סוגיית הסכנה לזיהום המים המותפלים לא נבדקה כלל בתהליך התכנון.

5 .התכנית שאושרה תמ"א 37ח דורשת שורה של תסקירים ובדיקות סביבתיות מפורטות שיש לבצע
בשלב התכנון הסביבתי המפורט )תנ"ס(. חלק גדול מהם לא בוצעו כלל, בניגוד להוראות התכנית.
לדוגמא – בקשה לביצוע והשלמת סקר סיכונים, הועברה ע"י משרד ההגנ"ס למשרד האנרגיה בסוף
2016 – תשובת משרד האנרגיה לא התקבלה עד היום. מספר היתרי בניה כבר ניתנו חרף התסקירים החסרים.

10 .האם הסיבה היא שחיתות?

בשלב זה אין הוכחות מוצקת לשחיתות למרות שההחלטה

6 .כיום אין למאגר לוויתן כמעט חוזים חתומים במשק הישראלי וגם השר שטייניץ אמר בראיון לערוצי הטלוויזיה שרובו הגדול מיועד לייצוא. דווקא מאגרי כריש ותנין שיתחילו לפעול ב-2020( מספר חודשים אחרי לוויתן( חתמו על חוזים משמעותיים במשק הישראלי.

7 .גם אם למרות כל האמור לעיל משרד האנרגיה מתעקש שיש צורך דחוף להזרים גז מלוויתן כדי
לסגור את התחנות הפחמיות, לא חשוב כרגע מה הסיבה, קיימת אפשרות לפתרון ביניים מהיר ע"י
שכירת אסדה צפה בליסינג. זה פתרון מקובל בעולם שאפשר ליישם בזמן קצר מאוד, ויש מדינות שאף מעדיפות אותו כפתרון קבע במקום בניית אסדת צפה חדשה
https://www.onepetro.org/conference-paper/OTC-8380-MS
גם חברת נובל אנרג'י בחרה בפתרון זה בעבר:
equatorial–for-fpso-for-aseng-field-in-lease-and-operate-agreement/https://www.euro-petrole.com
guinea-n-i-3568

7 .בנוסף לכל האמור לעיל, כיום אין בתחנת חדרה טורבינות גז שיכולות לקבל גז טבעי מלוויתן, בנייה שלהן תיקח שנים, וכרגע אין כלל תוכנית או החלטה על הפרק. שנת היעד שהוצבה היא 2022 ,שזה בכל מקרה לאחר הפעלת מאגר גז נוסף, כריש ותנין. אפילו אם ישונה מתווה הפיתוח לאסדה צפה והדבר יגרום לדחייה של שנתיים בהזרמת הגז לישראל, הרי שהגז יגיע בסוף 2021 ,עוד לפני מועד סגירת היחידות הפחמיות.

לסיכום, הטיעון שהרחקת אסדת לוויתן תביא לעיכוב בסגירת התחנות הפחמיות לא נשען על עובדות, ומשרת בעיקר את האינטרסים של…. ניחשתם נכון – טייקוני הגז.

12 .מה אומרים המומחים )אלה שלא מקבלים שכר מתשובה ונובל אנרג'י(?

פרופסור עינת אהרונוב מהאוניברסיטה העברית: הקמת אסדה קרובה לחוף לטיפול בגז מקידוח לוויתן מסוכנת מבחינה סביבתית:
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001229382

פרופסור יועד צור מהטכניון קורא לשר האנרגיה יובל שטייניץ לשקול מחדש את התכנית ולבחור
בטכנולוגיית האסדה הצפה:
https://www.facebook.com/homelandguards/photos/a.508452842855909.1073741828. 502582240109636/572688126432380/?type=3&theater

פרופסור אורי דיין מסביר על סיכוני זיהום האוויר מהאסדה:
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5308317,00.html

פרופ' עדי וולפסון, חוקר במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון: יש
להבטיח כי מיצוי הפוטנציאל הטמון בגז הטבעי יעשה בראייה רחבה וארוכת טווח ולא יוביל למפגעים
סביבתיים ולפגיעה בבריאות הציבור:
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5282028,00.html

הגיאולוג המומחה למי תהום, יוסי בר, מדבר על הסכנות בזיהום קרקע ומי תהום

ד"ר ישראל ברזלי מסביר על הסכנות בצנרת הקונדנסט:
https://www.facebook.com/homelandguards/photos/a.508452842855909.1073741828.5 02582240109636/613435605690965/?type=3&theater

החוקר אמנון פורטוגלי מסביר למה אסור שישראל תהפוך למיזבלה העולמית של המפעלים
הפטרוכימיים:

הרופא ד"ר בועז רון מסביר על הסכנות הבריאותיות:

פרופסור עינת אהרונוב והחוקר ניצן מתן מדברים על הסכנות באסדה ליד החוף:

מדענים מדברים על הסכנות שבאסדת גז ליד החוף

הקשיבו למדענים שמדברים על הסכנות בבניית אסדת גז מול חופי המדינה – הסכנה להרס החופים, הרעלת הים ופליטת כמות עצומה של זיהום מסרטן לאויר. כל זה היה יכול להימנע, אם היו בונים את האסדה בלב ים כפי שעושים בכל העולם. אין שום סיבה לבנות את האסדה דווקא מול החוף. יובל שטייניץ: עדיין לא מאוחר, עוד ניתן למנוע את האסון! קח אחריות וחשב מסלול מחדש. הרחק את אסדת הגז ללב ים!

Posted by ‎שומרי הבית‎ on Saturday, April 28, 2018

13 .האם המאבק הוא נגד הגז?

המאבק להרחקת אסדות הגז הוא לא נגד פיתוח משק הגז! התושבים, הארגונים והרשויות שהצטרפו למאבק, כולם בעד פיתוח מאגר לוויתן, באופן שלא יסכן את תושבי ישראל ואת חופי ישראל לדורות קדימה. חשוב להבין שניתן להזרים גז נקי לישראל מאסדת גז צפה בלב ים ולמנוע את מרבית הסכנות והזיהומים, זוהי הטכנולוגיה הנפוצה בעולם.

14 .FPSO הוא פתרון נפוץ למאגרי נפט או מאגרי גז עם הרבה נוזלים, לא למאגר כמו לוויתן

ניכר בדו"ח המסכם של חברת נובל אנרג'י לשנת 2012 כי מהנדסיה חושבים אחרת, ואפילו טוענים כי לא זאת בלבד שפתרון FPSO הוא הפתרון האידיאלי לשדה לוויתן – הוא אפילו היה מאפשר להנות מהגז של שדה לוויתן כבר בשנת 2016.
http://investors.nblenergy.com/static-files/15f9c34a-485d-4230-931e-21446464284a
The Leviathan Phase 1 development concept includes offshore processing at an FPSO, with a production capacity of 1.6 Bcf/d and a capability to serve both domestic demand and export. Domestic production could begin as early as 2016. This option will enable us to begin production within three years of license to lease conversion

אם נלך שנתיים קדימה, ניכר כי בדו"ח החברה משנת 2014 היא עדיין רואה ב-FPSO פתרון אידיאלי לשדה לוויתן –
We moved forward with development plans for Leviathan Phase 1 and adopted a
design utilizing a 1.6 Bcf/d floating production, storage and offloading vessel
(FPSO). Technical design work for Leviathan Phase I became well advanced,
and in 2014, we submitted the Phase 1 Plan of Development to the Ministry of
National Infrastructures, Energy and Water Resource

בדיקה תראה כי גם מהנדסי חברת "דלק" חושבים כך –
https://ir.delek-group.com/static-files/ff11cc94-cca0-40f6-85a7-49fdbaff3ec6
Leviathan – Game Changing Discovery – Expected Phase 1 – Production expected via FPSO system

ואיתם מסכימים גם מהנדסי חברת "ראציו" –
"המתווה לפיתוח מאגר לוויתן כולל בעיקרו שני שלבים: השלב הראשון מתוכנן לכלול אספקה
לשוק המקומי והאזורי באמצעות הקמת מתקן ימי צף (FPSO (להפקה ולטיפול"…
בחודש נובמבר 2014 התקבלו הערותיו של הממונה לטיוטת תוכנית הפיתוח ובחודש דצמבר
2014 הוגשה טיוטה מעודכנת לאור הערות שהתקבלו מהממונה על ענייני הנפט.
כלומר… נראה כי שלושת שותפות לוויתן הסכימו פה אחד ש FPSO-הוא פתרון מועדף למאגר
לוויתן, ואפילו היה מאפשר לו להתחיל לפעול ב-2016 .תחנת חדרה היה יכולה להסגר כבר לפני
שנתיים.

15 .לוויתן תפלוט רק 200 ק"ג בנזן בשנה

הערכה זו מבוססת על דגימת קונדנסט יחידה, משנת 2012 ,מועד בו לפי דו"ח חברת דלק
אף לא הגיעו לעומק הגיאולוגי של תחתית הקידוח. זאת בניגוד להנחיות המשרד להגנת הסביבה עצמו, המדגישות כי "הרכב הקונדנסט יכול להשתנות בשלבים שונים של ההפקה, יש לדרוש דגימות מייצגות כל תקופה קצובה, ולכל הפחות פעם בשנה" ( עמוד 21)
http://www.sviva.gov.il/subjectsenv/energy/naturalgas/documents/condensate-2016-report.pdf, בנוסף מצוין בפירוש לגבי אותה דגימה כי "יובהר כי הרכב הקונדנסט המובא להלן מבוסס על סימולציה תהליכית תיאורתית בלבד וייתכן כי בפועל תתקבלנה סטיות מהרכב זה."
עם לא דיי בזאת, דו"ח חברת Intertek המציג את הרכב הקונדנסט המלא ונעשה ע"י
חברה בלתי תלויה – מוסתר מהציבור למרות בקשות "חופש המידע" לחשיפתו מעל לשנה.
במקומות אחרים בעולם דו"חות כאלה גלויים לכל. גם בשנת 2013 טענה חברת נובל שאסדת תמר תפלוט פחות מ-40 טון VOC בשנה וכמויות בנזן זניחות, בפועל "גילתה" שהאסדה פולטת קרוב ל-1200( יותר מפי 30 .)שנים חלפו והבעיה טרם נפתרה. גם 1200 זאת הערכת חסר…

מתוך בקשת היתר הפליטה של תמר )שתלויה באוויר כבר תקופה ארוכה והמשרד להגנת
הסביבה לא מצא לנכון לאשרה או לדחותה( –
 הארובות באסדת תמר אינן תקניות ואינן כוללות פתחי ומרפסות דיגום תקניות,
לפיכך לא יערכו דיגומים והנתונים על הפליטות מבוססים על נתוני היצרנים…
 בוונטים לא נמצאה שיטת דיגום אמינה וישימה.
 לא קיימות מערוכת ניטור רציף באסדת תמר.
 בטווח של 10 ק"מ ממיקום האסדה אין תחנות ניטור פעילות

בנוסף, פליטות אסדות נובל בחו"ל – מהגבוהות בעולם וחורגות בצורה קיצונית מהממוצע
העולמי, שכולל בתוכו גם אסדות משנות השישים של המאה הקודמת, ועם זאת טוענת
החברה כי דווקא באסדת לוויתן יהיו הפליטות נמוכות בהרבה יותר מסדר גודל מהממוצע
העולמי )ואף מהממוצע הנרווגי, הטוב בעולם(.

אם זה לא מספיק, נוסיף לזה את נסיונותיה הנמרצים של החברה להמנע מניטור ראוי –
 טענת נובל בבקשת היתר הפליטה של לוויתן ש"לא מקובל להתקין אמצעי ניטור
רציף על אסדות גז ונפט…מתאמי מקום ומשקל" )נזכיר שהאסדה שוקלת 000,25
טון – לפי אתר חברת דלק( – פרק 6-3-CH.
http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/SvivaAir/LicensesAndPermits/Per
mitEmission/Pages/default.aspx
 מאמציה המתמשכים מול המשרד להגנת הסביבה להמנע מניטור רציף של אסדת
לוויתן בטיעונים שונים ומשונים ) –
http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/SvivaAir/DocLib/leviatan_gas_rig/l
eviathan-submission-completions-2017a.pdf
 הדרישה להודעה מוקדמת והגעה משותפת עם היזם לצורך קיום ביקורת של של
משרד ההגנ"ס על האסדה על פליטות לאוויר )זאת בניגוד לדו"ח מבקר המדינה
שהמליץ לבחון אמצעים לניתוק ואתה תלות בין המפקח למפוקח( – עמוד 483
http://www.mevaker.gov.il/he/Reports/Report_113/aff984e0-b2a3-
433d-bf2a-95f080f86cd9/119-gas-sviva.docx
כל אלה… ודאי שלא מעוררים הרבה אמון לגבי נכונות אותה טענה בנושא גובה הפליטות.

16 .מה אפשר לעשות? הרבה!!

1 .עזרו לשתף ולהפיץ את המידע ברשתות החברתיות.

2. חתמו והפיצו את העצומה הבינל"א
https://tinyurl.com/avaaz-gas-rig-disaster

3 .אל תישארו בבית! בואו להפגנות, לחוגי בית ולאירועי המחאה השונים
הצטרפו לארגונים ולרשויות שתומכות במאבק

***

מידע מאתר שומרי הבית

אסונות שקרו:

דעות מומחים

כמי שעסקה בתחום (כעורכת דין למשפט סביבתי) במשך 3 שנים כדי ללמוד את הנושא. הסיבה היחידה (לטעמי) שהאסדה צמודה למדינה היא כדי שניתן יהיה להכניס את הקונדנסט לארץ. הקונדנסט הוא נפט. זה הכסף הגדול. במאגר לוויתן יש מילארדי חביות נפט. הכמויות שיופקו הם עשרות אלפי חביות נפט ליום (לא 2,500), שיועברו לבית הזיקוק בחיפה כדי שניתן יהיה לפרקם ולהרוויח עוד 20% על התוצרים – זו הסיבה להקמת נמל הדלקים החדש. מדובר בנפט נדיף ונפיץ, מה שיהפוך את מפרץ חיפה לאתר המסוכן ביותר במדינה והמועדף על מחבלים ואויבים בעת מלחמה. פגיעה שם תהיה אסון לאומי (לפי הכמויות של החביות והסימולציות שהפעלתי – מדובר במאות אלפי הרוגים). כמובן שיהיו גם עודפי גז ענקיים, ואז יידרשו לתחנות הנזלת גז (הפיכתו לגז נוזלי) לייצוא לחו"ל – כפי שמתוכנן ליד חדרה (תמ"א 37ו) כל הכמויות האלה יידרשו לאיכסון בארץ, ולנון סטופ ספינות הובלה, שיבואו וילכו, שהם למעשה מיכלי נפט וגז ניידים וצפים (עוד מטרה ועוד זיהום) זו הבעיה הלאומית מספר אחת בכל הקשור לסביבה ותשתיות.

רפי קרסו – עצומת הרופאים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *